lördag 27 mars 2021

Vegetarisk veckomatsedel v.13 (2021)

 

Då var det redan helg igen och dags för en ny vegetarisk veckomatsedel. Skärtorsdagen bjuder på en påskgul soppa och långfredagen på en mumsig pizza. Vi är inte så traditionsbundna när det kommer till val av påskmat utan vi käkar det vi är sugna på. 

Jag skulle gärna vilja bjuda våra barn på mat någon dag under påskhelgen, men tyvärr ser inte väderprognosen särskilt lovande ut. Vi kommer nog inte att kunna käka utomhuslunch, men vi kanske kan träffas och ta en utomhusfika. Jag håller tummarna för att det blir möjligt. 

Igår var det däremot riktigt fint väder här i Vadstena. Maken och jag spenderade eftermiddagen nere vid lotten. Vi planterade vårblommor i krukor och fixade i ordning det sista i rabatterna. Vi avslutade det hela med att sätta oss i hammocken och dricka en kopp te och njuta av den bedårande sjöutsikten. Härligt!

I dag ska jag så zucchini i småkrukor i vår odlingshylla. Där får de stå och växa till sig tills risken för frost är över och de kan planteras ut. Jag ska också så luktärter, digitalis och förgätmigej. De behöver egentligen inte sås inomhus men jag tycker att det blir ett bättre resultat om man gör det. Under veckan som kommer ska jag även så asiatiska bladgrönsaker, men dem sår jag direkt i trädgårdslandet. Jag ser verkligen fram emot att komma igång med odlandet. 

OBS! bilden med de glada äggen är lånad från 'pxhere.com' (se här

Du kommer till recepten genom att klicka på den kursiva texten.


Tisdag: Rostade morötter med harissa, apelsin och tahina serveras med couscous, fetaost och en kall yoghurtsås

Onsdag: Valfri favoriträtt eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys 

Skärtorsdag: Potatissoppa med grönsaker, curry och kokosmjölk serveras med ett gott bröd

Långfredag: Vit pizza med grönkål serveras med pizzasallad

Påskhelgen: Påskbuffé innehållande maträtter efter egen smak (du hittar recept antingen under etiketten påsk eller genom att söka på ordet påsk).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.