måndag 15 mars 2021

Pastagratäng med spenat, fetaost och soltorkade tomater


I helgen som var skulle jag ha testat ett nytt recept på en vit chili, men tyvärr fick vi inte tag på alla ingredienser i den matbutik som vi vanligtvis handlar i. Jag ska se om jag kan beställa dem online istället och sedan göra ett nytt försök. Trots att jag inte kunde laga den mat som jag hade tänkt, blev vi ändå inte utan mumsig mat. Jag lagade en riktigt god och krämig pastagratäng, fylld med smaskigheter som t.ex. bladspenat, fetost och soltorkade tomater. Det blev visserligen helt andra smaker på ersättningsrätten än dem jag hade tänkt mig när jag planerade veckans matlista, men ingen av oss var besviken direkt. 

Pastagratäng med spenat, feta och soltorkade tomater
ca 4 - 5 portioner
250 g okokt pasta
vatten och salt till kokning
450 g fryst bladspenat, upptinad och väl avrunnen
ca ½ dl hackade soltorkade tomater
200 - 250 g tärnad fetaost eller salladsost
2 - 3 krm grovmalen svartpeppar
lite matfett till formen
Sås: 
7 ½ - 8 dl standardmjölk (med 3 % fett)
5 msk vetemjöl
3/4 tsk salt
en liten nypa malen vitpeppar
1 pressad vitlöksklyfta eller 1 - 2 krm vitlökspulver (kan uteslutas)
Till servering: 
Oliver och färska grönsaker

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en form, som rymmer ca 2 liter, med lite matfett. Ställ sedan undan formen så länge. 

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av den och lägg den i formen. Krama ur spenaten med hjälp av händerna (jag använder en potatispress, vilket funkar jätttebra). Grovhacka  spenaten och blanda den sedan med pastan i formen. Blanda även ner fetaosten, svartpepparn och de soltorkade tomaterna. Ställ undan formen så länge. 

Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen under grytan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 minuter. Rör om i botten av grytan då och då för det bränner lätt fast! Smaka av (tänk på att fetaosten är salt så var varsam med saltet i såsen). Häll såsen i formen, se till att den blir jämnt fördelad. 

Sätt in formen på gallret i mitten av ugnen och låt gratängen grädda i ca 25 minuter, eller tills den är genomvarm och fått lite färg. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.