fredag 26 mars 2021

Vad vi ska odla 2021

 

Nu har vi fått hem alla fröer som jag har beställt. Det blev en hel del påsar. Rödbetor, zucchini, grönkål och dill har vi odlat tidigare. Brytbönor är däremot en nyhet för oss. Vi har tidigare odlat bondbönor, men det är jag inte så förtjust i att äta, så i år har vi valt att ersätta dem med brytbönor istället. 


Vi ska dessutom odla massor med mumsiga bladgrönsaker. De sorter vi har valt är pak choi, choy sum, komatsunakål, samt mangold och salladskål. Jag hoppas att de kommer att växa lika bra som våra liknande växter gjorde förra året.

Något annat som vi brukar odla varje år är potatis. I år ska vi sätta tre olika sorters färskpotatis. Förpackningarna ligger för närvarande nere i källaren, så jag kan tyvärr inte namnge dem. 

Jag ska också så lite blommor, bland annat rosa och vit förgätmigej, digitalis 'Sugar plum' och luktärt 'Duchy of Cambridge'. Jag har inga bilder på dem, men digitalisen är vit-rosa med vinröda fält i mitten och luktärterna är en mix av olika violetta och blå nyanser. Jag hoppas att allt tar sig så att det blir fint i rabatterna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.