torsdag 4 mars 2021

Indisk kålsoppa

 

Idag är det strålande sol här i Vadstena så det blir med största sannolikhet en promenad under eftermiddagen. Maken kanske kan göra mig sällskap. Han jobbar nämligen hemifrån idag. Just nu sitter han instängd i gästrummet och har en kurs via nätet, jag måste därför tänka på att hålla mig extra lugn och tyst. Det ska nog inte vara några större problem eftersom jag inte väsnas speciellt mycket i vanliga fall heller. Jag behöver inte ens stöka i köket för vi har rester kvar från gårdagen. Vi käkade en kryddig soppa, i vilken jag använde det sista av den rödkål som jag frös in efter jul. Jag ser verkligen fram emot att få äta den mycket mumsiga soppan idag igen 😋. 

Indisk kålsoppa
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
300 g morötter
350 g ansad rödkål, eller vitkål
300 g potatis av en fast sort
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära
1 msk indisk kryddmix (se här
1 burk, à ca 400 ml, kokosmjölk
500 g krossade tomater
3 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar eller svampbuljongtärningar
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i tunna slantar. Hacka kålen grovt. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken, morötterna, kålen, ingefäran och kryddmixen. Låt allt steka under omrörning i någon minut. Häll i kokosmjölken, tomaterna och vattnet. Smula i buljongtärningarna. Rör om. Låt soppan koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 20 - 30 minuter, tills kålen och morötterna nästan är helt mjuka. Skala potatisen och skär den i små tärningar. Ha i dem i grytan och låt soppan småkoka i ytterligare ca 15 - 20 minuter, eller tills potatisen är mjuk. Smaka av soppan med salt och svartpeppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.