torsdag 29 juli 2021

Inlagd gurka à la odlingslotten

 

Förra året fick vi ett recept på inlagd gurka av en av våra odlingsgrannar. Jag testade receptet redan då och vi tyckte att gurkorna blev jättebra. Häromdagen fick vi några gurkor av samma granne och då passade det ju perfekt att återigen använda receptet. I receptet ingår det atamon (konserveringsmedel), men jag tycker att det kan ge en viss bismak så jag tillsatte inte det utan sköljde endast burkarna med en mix av atamon och hett vatten. 

Tips! Receptet går att halvera eller dela i tre om du inte har så mycket gurka. 

Inlagd gurka à la odlingslotten
3 kg gurkor för inläggning (typ västeråsgurka)
2 gula lökar
1 påse senapsfrön, à ca 28 g
dillkronor efter tycke och smak (jag hade inga så jag bytte ut dem mot 2 msk dillfrön)
4 dl ättika
6 dl vatten
100 g grovt salt
1 kg strösocker
1 tsk atamon

Gör så här: 
Skölj av gurkorna och skär dem i tunna skivor. Skala löken och skär även den i tunna skivor. Varva dem tillsammans med dillkronorna (eller dillfröna) och senapsfröna i en bunke. 

Blanda ättikan, vattnet, saltet och sockret i en gryta. Låt det koka upp under omrörning och sedan koka tills sockret och saltet lösts upp helt. Häll den heta lagen över gurkorna i bunken. Lägg en tallrik, eller liknande, på gurkorna och ställ på en tyngd så att gurkorna trycks ner i lagen. Ställ sedan bunken kallt i 3 dygn.

Häll av lagen i en gryta. Fördela gurkorna i väl rengjorda burkar med tillhörande täta lock (du kan ta med löken men jag kastade den i komposten). Ställ burkarna i kylen så länge. Låt lagen koka ihop en stund. Låt den sedan kallna. Tillsätt atamon. Häll den kalla lagen över gurkorna. Förslut burkarna och förvara dem i kylen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.