måndag 21 mars 2022

Gnocchigratäng med broccoli och soltorkade tomater

 

Hemmagjord potatisgnocchi är billigt, mättande och mycket gott. Jag har tidigare skrivit om att jag brukar göra gnocchi en dag när jag har mycket tid och ork. Oftast fryser jag sedan in gnocchin för att kunna använda den vid ett senare tillfälle. Den senaste tiden har jag snöat in på att använda gnocchi i gratänger. Denna gång testade jag att blanda den med broccoli och soltorkade tomater. Det blev supergott! 

Gnocchigratäng med broccoli och soltorkade tomater
ca 4 portioner
½ sats potatisgnocchi (se här) alternativt 500 - 600 g köpt potatisgnocchi
ca 400g broccoli, fryst eller ansad färsk
vatten till kokning av gnocchi och broccoli
½ - 1 dl hackade och väl avrunna, marinerade soltorkade tomater, köpta eller hemmalagade (se här)
½ -1 tsk örtsalt, köpt eller hemmagjort (se här) (jag tog ½ tsk av mitt hemmagjorda örtsalt)
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
lite matfett till att smöra formen med
ca 2 dl riven lagrad ost till gratinering
Sås: 
7 ½ dl standardmjölk (med 3 % fett)
4 msk vetemjöl
½ tsk salt
en liten nypa malen vitpeppar

Gör så här: 
Gör gnocchin enligt anvisningarna i receptet (går att göra i förväg och sedan förvara i frysen). 

Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form, som rymmer ca 2 liter, med lite matfett. 

Koka broccolin. Häll av den och låt den rinna av ordentligt. Dela den i mindre bitar och lägg dem i formen. Blanda ner de soltorkade tomaterna, örtsaltet och svartpepparn. Ställ undan formen så länge. 

Koka gnocchin enligt anvisningarna i receptet, eller enligt anvisningarna på förpackningen om du använder köpt gnocchi. Häll av gnocchin och låt den rinna av ordentligt i ett durkslag. Ha sedan i den formen. Vänd runt allt lite försiktigt. 

Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen under grytan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 minuter. Rör om i botten av grytan då och då, för såsen bränner lätt fast. Smaka av såsen och häll den i formen. Vänd försiktigt runt allt så att såsen blir jämnt fördelad. 

Strö på osten i ett jämnt lager över hela ytan. Sätt in formen på ugnsgallret i mitten av ugnen och grädda i ca 20 - 25 minuter, eller tills osten fått fin färg. Ta ut formen ur ugnen. Låt den gärna stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.