måndag 30 januari 2023

Kikärtsbiffar med bulgur och kebabkrydda

 

Förra veckan fick jag en fråga om hur mycket en deciliter torr bulgur blev efter kokning. Efter en snabb sökning på nätet fick jag reda på att svaret på frågan är tre deciliter. Jag var ju naturligtvis tvungen att testa om det stämde och kokade därför en deciliter bulgur, och mycket riktigt så blev det tre deciliter färdigkokt. Jag hade ingen plan över hur jag skulle använda den kokta bulgurn utan jag fick hastigt och lustigt hitta på ett recept. Det fick bli kikärtsbiffar med bulgur och kebabkrydda. Biffarna blev helt okej i både smak och konsistens. Vi käkade dem tillsammans med ugnstekt potatis, råkost och kebabsås (se här).

Kikärtsbiffar med bulgur och kebabkryddda
ca 12 små biffar (räcker till 3 - 4 portioner)(hemma hos oss räckte biffarna till 4 portioner)
1 dl okokt bulgur
2 dl vatten till kokning
200 - 225 g kokt kikärtor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor plåtburk med konserverade kikärtor (avhällda och avsköljda)
1 ägg
1 pressad vitlöksklyfta
½ liten riven gul lök (ca 1 msk) (kan ersättas med ½ tsk lökpulver)
1 msk tomatpuré
½ tsk salt
2 - 3 tsk kebabkrydda (se här)
1 tsk harissa eller sambal oelek
½ dl majsstärkelse (Maizena)
ca ½ dl ströbröd
Matolja till stekning

Gör så här: 

Blanda bulgurn med vattnet i en kastrull. Låt det koka upp och sedan småkoka på svag värme, under lock, i ca 10 - 15 min. Stäng av värmen under kastrullen men låt den stå kvar på eftervärmen i ca 5 minuter. Fluffa upp grynen med en gaffel. Häll sedan över bulgurn i en skål och låt den kallna i kylen. 

Mixa kikärtorna lite grovt i en mixer. Tillsätt bulgurn samt alla resterande ingredienser utom oljan. Mixa allt en grov smet. Ställ den kallt i minst 30 minuter. 

Forma 12 jämnstora biffar av smeten med hjälp av vattensköljda händer (tillsätt ev. lite mer ströbröd om smeten är för lös). Lägg biffarna på ett fat vartefter de är färdiga. Stek dem i lite olja ca 3 minuter per sidan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.