torsdag 15 november 2018

Het soppa med kikärtor, ris, spenat och majs


Den här soppan kom faktiskt till av en slump under den sista veckan innan flytten. Jag hade planerat att göra en smarrig kikärtsgratäng, men när jag skulle dra igång med matlagningen märkte jag att alla gratängformar befann sig i vår nya bostad 😖. Det var bara att lite hastigt och lustigt fundera ut vad jag skulle laga för mat istället. Jag kan inte påstå att jag var särskilt road över att se mina planer gå om intet, men det var bara att försöka hitta på något annat gott att laga av ingredienserna. Slutresultatet av min påtvingade improvisation blev denna heta soppa. Förutom grundingredienserna, som skulle ha ingått i gratängen, hade jag även i  små slattar av allt möjligt som vi hade kvar i kyl och frys. Soppan blev kanongod 😃. Det blev åtminstone ett litet plåster på såren när jag nu inte kunde laga den tänkta kikärtsgratängen. 

Het soppa med kikärtor, ris, spenat och majs
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 tsk curry
500 g passerade tomater
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 tsk paprikapulver
1 - 2 tsk sambal oelek (börja med den mindre mängden och smaka dig fram)
1 ½ dl okokt långkornigt ris
ca 400 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetror eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
200 g hackad spenat, fryst
1 liten burk majskorn, à ca 140 g
1 dl grädde (kan bytas mot mjölk eller vatten). 
salt och grovmalen svartpeppar efter smak (jag tog ca ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar)

Gör så här:
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken och curryn och låt det steka i ca 1 minut under omrörning. Ha i tomaterna, vattnet, buljongtärningarna, paprikapulvret, sambalen och riset. Rör om. Lägg på ett lock låt soppan koka upp. Sänk sedan värmen så att det bara småkokar. Låt det puttra i ca 10 minuter. Rör om i botten av grytan lite då och då. Tillsätt kikärtorna (häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). Låt soppan koka i ytterligare ca 10 minuter, eller tills riset är mjukt. Ha i spenaten. Låt soppan koka i ca 5 minuter. Häll av majskornen och rör ner dem samt grädden i soppan. Låt allt bli varmt. Smaka av med salt och svartpeppar (jag tog ungefär ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.