torsdag 1 november 2018

Afgansk pumpagryta


Nu när det är säsong för pumpa passar det ju alldeles utmärkt att laga denna afganska pumpagryta. Jag har aldrig lagat afgansk mat förut så jag har ingen aning om hur autentiskt grytan smakar, men gott blev det i alla fall. Vi käkade den färgstarka och smakrika grytan med couscous och en kall yoghurtsås, smaksatt med vitlök. Det var riktigt, riktigt smarrigt 😋.

(Om du inte gillar couscous kan jag tänka mig att det funkar lika bra att servera basmatiris till grytan)

Originalreceptet på den goda pumpagrytan kommer från en blogg med det något svåruttalade namnet 'Connoisseurusveg.com' (se här). Jag gillar verkligen den bloggen, och besöker den regelbundet, men jag skulle nog aldrig kunna säga exakt vad den heter om någon skulle fråga. Det är ju tur att jag kan förmedla namnet via skrift så att ni åtminstone har en chans att hamna rätt😉. 

Afgansk pumpagryta
ca 6 portioner
2 msk olivolja
ca 1 kg butternutpumpa eller annan matpumpa 
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 tsk fint riven färsk ingefära
½ tsk torkad och mald gurkmeja
1 krm malen kanel
1 ½ tsk malen spiskummin
2 tsk farinsocker
2 tsk harissa
4 msk tomatpuré
5 dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
salt och grovmalen svartpeppar efter smak
ev. lite hackad persilja till garnering

Gör så här: 
Dela pumpan i bitar. Skala dem och ta bort kärnorna. Skär pumpan i jämnstora tärningar. Skala och strimla löken. Skala och finhacka vitlöken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna med höga kanter. Ha i löken och pumpan och låt det steka på hög värme i ca 15 minuter, eller tills både pumpan och löken fått lite färg. Rör om lite då och då under tiden. 

Tillsätt vitlöken, kryddorna, farinsockret, harissan och tomatpurén och låt allt steka under omrörning i ytterligare någon minut. Häll i vattnet och smula ner buljongtärningen. Rör om. Låt det koka upp. Lägg på ett lock och sänk värmen under stekpannan så att grytan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 20 minuter, eller tills pumpan mjuknat. Smaka av med salt och svartpeppar. Ha ev. på lite hackad persilja. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.