onsdag 21 november 2018

Sesampanerade morotsbiffar


Morotsbiffar brukar jag göra lite då och då. Jag har ett favoritrecept som jag oftast använder (se här), men denna gång testade jag ett nytt recept från ica.se. Jag var skeptisk till om biffarna skulle hålla ihop eller inte, eftersom jag tyckte att smeten var lite vattnig, men de höll ihop bra så det var inga som helst problem att steka dem. Biffarna var inte så kryddstarka men fick lite extra smak, och crunch, utav att vändas i sesamfrön innan stekning. Vi käkade de mumsiga biffarna med mathavre med stekta grönsaker och en kall sås smaksatt med vitlök och sweet chili (se här). Det var kanongott! 😋

Sesampanerade morotsbiffar
blir ca 10 - 12 biffar, beroende på storlek
600 g morötter
3 msk hackad persilja, färsk eller fryst
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
1 ägg
1 dl vetemjöl
1 - 2 dl sesamfrön till panering
Rapsolja till stekning

Gör så här: 
Skala morötterna. Finriv dem och pressa ur så mycket av vätskan som möjligt med hjälp av händerna. Lägg morötterna i en bunke och blanda dem med persiljan, saltet, pepparn, ägget och mjölet. Blanda väl. Ställ sedan bunken i kylen i ca 15 minuter. 

Häll ut sesamfrön på en tallrik. Ta lite av smeten i taget och forma små, runda, fina biffar. Vänd dem i sesamfröna. Hetta upp oljan i en stekpanna. Stek biffarna på hög till medelhög värme i några minuter per sida. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.