onsdag 31 oktober 2018

Broccolisoppa med linser, kokos och grön currypasta


Jag håller på att återhämta mig efter en operation som jag genomgick för cirka två veckor sedan. Själva ingreppet gick som det skulle men tyvärr fick jag en allergichock av bedövningsmedlet som gjorde så att mitt hjärta stannade. De fick igång det igen ganska snabbt med hjälp av hjärtkompressioner och adrenalin, men jag mådde väldigt illa och var yr i flera timmar efter operationen. Det gick dock över när jag fick betablockerare så att den allergiska reaktionen dämpades. Jag är glad och tacksam över att det gick så bra som det gick och vill ge en stor eloge till den fantastiska personalen på dagkirurgen, IVA och medicin avd 1 på Lindesbergs lasarett som såg till att jag fick den bästa omvårdnad som jag kunde få 💓. 

Efter operationen har jag periodvis haft ganska ont och jag har dessutom varit lite matt och trött. Jag har därför inte orkat göra alla sysslor på samma sätt som jag vanligtvis brukar göra. Matlagningen har inte varit speciellt avancerad, utan det har fått bli lättlagade maträtter. Denna enkla broccolisoppa med linser, kokos och grön curry kokade jag ihop en av de första dagarna efter hemkomsten. Soppan blev underbart krämig, len och god, med alldeles lagom hetta från den gröna currypastan. Vi käkade soppan med dubbla ostmackor som vi körde i mackjärnet. En härlig middag i all sin enkelhet 👍😊. 

Broccolisoppa med linser, kokos och grön currypasta
ca 4 portioner
7 ½ dl vatten
400 ml kokosmjölk (1 normalstor konservburk)
2 ½ grönsaksbuljongtärningar
2 gula lökar
1 dl röda linser, torra
500 g broccoli, fryst eller ansad färsk (jag använde frysta buketter)
1 - 2 msk grön currypasta
2 - 3 torkade limeblad
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Häll vattnet och kokosmjölken i en gryta. Smula ner buljongtärningarna. Skala och hacka löken. Ha i den i grytan. Häll linserna i en trådsil eller i ett durkslag och skölj dem en stund under rinnande kallt vatten. Låt dem rinna av och ha sedan i dem i grytan. Ha i broccolin, currypastan och limebladen. Rör om ordentligt. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan, så att soppan bara småkokar, och lägg på ett lock. Låt soppan puttra i ca 30 minuter, eller tills linserna och löken är mjuka. Rör om i botten då och då. Fiska upp limebladen och mixa soppan slät. Smaka av med salt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.