onsdag 10 oktober 2018

One pot pasta med bönor och cajunkrydda


One pot pasta, eller "pasta allt i en gryta" är en perfekt maträtt att laga nu när vi är mitt uppe i flytten. Nästan alla köksinventarier är i vår nya bostad i Vadstena, så för tillfället är det inte helt lätt att få till någon mat. Innan jag packade ner allt i flyttkartongerna tog jag undan ingredienser till några maträtter så att jag åtminstone kan röra ihop någon slags föda under de sista dagarna här i Kumla. När jag gjorde denna lättlagade one pot pasta, med bönor och cajunkrydda, utgick jag från ett recept som jag lagt ut tidigare här på bloggen (se här). Jag hade dock i andra ingredienser och smaksatta grytan med hemmagjord cajunkrydda. Vid serveringen toppade jag det hela med hackad persilja samt lite riven lagrad ost. Det blev supergott! 😋

(Vi gjorde några matlådor också som vi käkade dagen därpå, och jag tycker att grytan smakade ännu bättre efter att den fått stå en dag). 

One pot pasta med bönor och cajunkrydda
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 200 - 250 g morot (ungefär 2 - 3 morötter)
1 paprika
1 - 2 msk cajunkrydda (se här)
500 g krossade tomater
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
250 g pasta
1 tetra med konserverade kidneybönor (ca 225 g avrunnen vikt)
1 burk vita bönor i tomatsås, à ca 400 g 
1 liten burk majskorn, à ca 160 g
1 - 2 tsk hot sauce (kan uteslutas)
Salt efter smak
ev. lite hackad persilja och riven lagrad ost till servering

Gör så här:
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i små tärningar. Hetta upp oljan i en stor gryta. Ha i löken och morötterna och låt dem steka på medelvärme i ca 10 minuter. Rör om då och då. Tillsätt vitlöken och cajunkryddan och låt allt steka, under omrörning, i ytterligare 1 - 2 minuter. Häll i tomaterna och vattnet. Smula ner buljongtärningen. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Lägg på ett lock och låt grytan puttra i ca 25 minuter. Tillsätt pastan och låt det fortsätta småkoka i ca 15 minuter, eller tills pastan blivit så mjuk som du vill ha den. Rör om lite då och då så att det inte bränns vid i botten. Häll kidneybönorna i ett durkslag och skölj av dem under rinnande kallt vatten. Låt dem rinna av. Rör ner dem i grytan. Tillsätt de vita bönorna, inklusive tomatsåsen. Låt det småkoka i ca 4 - 5 minuter. Häll av majskornen och rör ner dem i grytan. Låt dem bli varma. Smaka av grytan med hot sauce och salt. Toppa ev. varje portion med lite hackad persilja och riven lagrad ost. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.