söndag 17 januari 2016

Cannelloni med spenat


Vi bor ganska nära Örebro och där finns det en restaurangkedja som heter Rosali´s som vi brukade besöka ibland. Där gör de bland annat en jättegod cannelloni med spenat och ricotta som var min favoriträtt och som jag alltid beställde ända tills jag blev allergisk mot muskot. Tråkigt nog har de muskot i sin cannelloni, så jag får numera hålla till godo med att göra min egen variant här hemma.

Cannelloni är en rätt som känns lite lyxig och tar ganska lång tid att laga. Den passar kanske därför bäst att göra en ledig dag eller på helgen då det oftast finns mer tid och ork till att stå i köket.

Tips! Det går säkert bra att byta ut den hemmagjorda pastadegen mot köpta färska lasagneplattor, men jag har aldrig gjort det och vet därför inte hur mycket det går åt eller hur resultatet blir.

Cannelloni med spenat
ca 6-8 port
1 sats färsk pastadeg (se recept härJag brukar använda varianten som är gjord på ägg.

Till fyllning: 
500g fryst bladspenat
1 pressad vitlöksklyfta
1 Kg kesella eller kvarg
1 tsk trocomare örtsalt
3/4 krm mald vitpeppar

Till tomatsås:
400-500g krossade tomater
1 tsk trocomare örtsalt
2 krm grovmalen svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk olivolja

Till den vita såsen: 
1  3/4 L standardmjölk
1 dl vetemjöl
10-15 g smör
1½ tsk salt
1 krm malen vitpeppar

Dessutom behövs: 
En ca 30-35 lång, 25 cm bred och minst ca 5 cm djup ugnsfast form
Matfett till att smörja formen

Gör så här:
Gör pastadegen och lägg den i kylen. Tina spenaten på låg effekt i mikron (eller låt den tina i kylen över natten). Låt den tinade spenaten rinna av en stund i ett durkslag eller en trådsil.

Rör ihop ihop kesella eller kvarg, vitlök, örtsalt och vitpeppar i en bunke. Pressa ur vätskan ur spenaten. Rör ner den urkramade spenaten i bunken. Blanda allt ordentligt. Täck bunken med plastfolie och ställ den kallt under tiden du gör såserna.

Öppna en burk eller en tetra med krossade tomater. Rör ner örtsalt, svartpeppar, olivolja och vitlök. Ställ tomatsåsen i kylen till senare. 

Sätt ugnen på 200 C.

Vispa ihop mjölken och mjölet i en stor gryta (min rymmer 3L). 
Koka upp blandningen under ständig omröring (jag använder en stålvisp). Sänk värmen när det börjar koka ordentligt så att det bara småkokar lite. Tillsätt salt, vitpeppar och smör. Låt sedan såsen småkoka i ca 20 min. Rör i botten av grytan då och då så det inte bränner fast. Smaka av såsen. Ta av grytan från värmen.

Smörj en stor form. Den jag använder är ca 33 x 25 cm och 5 cm djup. Välj minst en lika stor form eller något större om du har, för det brukar koka över lite i min. Häll ca 1/3 av den vita såsen i botten av formen. Såsen gör att pastarullarna inte bränner fast. 

Ta fram fyllningen, tomatsåsen och pastadegen ur kylen. Dela degen i 4-5 bitar. Kavla ut en del i taget för hand eller i en pastamaskin till en ca 10-12 cm bred och ca 2 mm tjock remsa. Strö lite mannagryn på bänken och lägg remsan ovanpå. Skär den i bitar à ca 12-15 cm. Jag brukar få ut mellan 15 och 16 fyrkantiga bitar. Lägg på en klick fyllning som bilden nedan visar


Rulla ihop degbiten till en rulle. Lägg dem efterhand tätt i formen. Upprepa detta tills all deg och fyllning är slut. Häll på tomatsåsen (se stora bilden). Häll till sist försiktigt på resten av den vita såsen. Ställ formen långt ner i ugnen. För att vara på den säkra sidan brukar jag ställa en plåt längst ner i ugnen ifall det kokar över. Grädda cannellonin i ca 50-60 minuter. (Jag brukar känna försiktigt med en stekspade under rullarna efter halva tiden i ugnen, så de inte har fastnat i botten). Ta ut formen och låt den stå ca 10 minuter innan servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.