tisdag 12 januari 2016

Saltbakad lax med romsås


Hemma hos oss har vi inte meatless mondays utan meaty mondays eller rättare sagt fishy mondays. Vi har så att säga vänt på steken, vilket innebär att vi serverar fisk på måndagar och låter resten av veckan vara vegetarisk (inkl. ägg och mjölkprodukter). 

Vi äter mest lax och vit fisk, som t.ex. sej, torsk och hoki. Jag tycker jättemycket om just de här sorterna, vilket är ett stort framsteg eftersom jag tidigare har varit lite kinkig vad det gäller att äta fisk. Min stora skräck har alltid varit att få ben i fisken. Om jag har fått det så har jag haft väldigt svårt att äta upp. Jag har t.o.m. råkat ut för ben i fiskpinnar, tonfisk och makrill i tomatsås och det är inte kul! Numera har jag lugnat ner mig lite och klarar faktiskt av att hitta ett ben eller två utan att för den sakens skull plocka isär fisken i molekylbitar. 

Det här är ett av våra favoritrecept på lax. Den blir jättesaftig och såsen är väldigt god. Jag ger er två recept på såsen. En lite fetare och en smal. Jag gör alltid den smala varianten, för jag tycker bäst om den. Det blir mycket sås av recepten men jag vill kunna ta generöst med sås till min mat. Om ni inte är lika stora såsälskare som jag kanske det blir lagom med halva receptet.

Tips! Om det blir sås över brukar jag blanda den med några hackade hårdkokta ägg och ev. lite tärnad kall kokt potatis. Detta blir en supergod röra att ha på en bit bröd, gärna ett lite sötare mörkt bröd, mmm... så gott!

Saltbakad lax
ca 4 port
500-600g hel laxfilé med skinn, välj helst en jämntjock bit
500-600g grovsalt
ca 1 tsk citronpeppar
Hackad färsk, fryst eller torkad dill   (jag tog torkad)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 C. Ta fram en form som bara är lite större än laxbiten. Klä den med ett bakplåtspapper och häll i grovsaltet. Lägg laxen med skinnsidan ner ovanpå saltet. Strö citronpepparn på köttsidan. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 20-25 min eller tills innertemperaturen i den tjockaste delen av fisken är  runt 53-55 C. Hur lång tid det tar beror på hur tjock laxbiten är. Ta ut fisken ur ugnen och strö på lite dill.

Romsås (smal)
Observera att den här såsen tar minst 5 timmar på grund av den tid det tar att hälla av filen. Jag brukar hälla av den dagen innan. 

1 sats, ca 3-3½ dl, avrunnen fil  (se recept här)
2 msk majonäs  (jag använder lätt)
ca ½ liten rödlök
1 burk röd ishavsrom
ca ½ dl hackad dill
1-2 krm citronpeppar eller lite salt och peppar

Gör så här:
Skala och finhacka löken. Blanda filen med majonäs, dill, rom och rödlök. Smaka av med citronpeppar eller lite salt och peppar. Ställ såsen kallt i minst en timme.

Romsås (fet) 
3 dl crème fraîche
eller
3 dl gräddfil
2 msk majonäs
ca ½ liten rödlök
1 burk röd ishavsrom
ca ½ dl hackad dill
1-2 krm citronpeppar eller lite salt och peppar

Gör så här:
Skala och finhacka löken. Blanda crème fraîche eller gräddfil med majonäs, dill, rom och rödlök. Smaka av med citronpeppar eller lite salt och peppar. Ställ såsen kallt i minst en timme. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.