lördag 30 januari 2016

Gunillas chokladkaka



Det här är den godaste sockerkaka jag vet. Jag är verkligen ingen sockerkaksfantast, så min erfarenhet av dylika bakverk är därför starkt begränsad, men jag tycker att den här kakan slår det mesta i kategorin mjuka kakor (förutom brownies eller kladdkaka, men de spelar ju i en helt annan liga). 

Receptet på den här saftiga chokladkakan fick jag för många år sedan av en väninna. Hon heter inte Gunilla så var namnet kommer ifrån vet jag faktiskt inte. Kakan, som blivit en klassiker här hemma, är väldigt enkel att baka. Det behövs ingen elvisp eller liknande utan ingredienserna rörs bara ihop. Hur smidigt som helst, och extra skönt är det att slippa en massa disk (inte min favoritsysselsättning direkt). Kakan blir allra godast om den bakas dagen innan den ska ätas. 

Gunillas chokladkaka
150 g smör eller margarin
2, 5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
0, 5 dl mjölk
0, 75 dl kokande vatten
2 ägg
Matfett och ströbröd till formen 

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 C. Smörj och bröa en normalstor sockerkaksform. 

Smält smöret eller margarinet. Blanda socker, mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt det smälta fettet, mjölken och vattnet. Rör om till en jämn smet. Knäck äggen i en skål och vispa sönder dem lite lätt med en gaffel. Häll ner äggen i smeten. Rör om. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 - 45 minuter. Ta ut kakan och stjälp upp den på ett fat. Låt den kallna under formen, gärna till nästa dag.

Tips! Ibland, när jag är riktigt slö, så smälter jag smöret i en gryta, tar av den från värmen och rör ner alla övriga ingredienser direkt i grytan. Det funkar jättebra och det blir minimalt med disk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.