torsdag 14 januari 2016

Vegfärs



Eftersom jag, milt sagt, inte är så förtjust i smaken på sojaprodukter och tycker att quorn är rätt så dyrt så är det perfekt att kunna göra egen vegfärs. Det är såklart lite jobbigare att göra saker och ting från grunden än att köpa det färdigt i affären, men det blir en stor sats färs av det här receptet och den går att frysa så den räcker till flera middagar.

Det ursprungliga receptet hittade jag för flera år sedan på en amerikansk matblogg (kommer inte ihåg vilken) men jag har, som jag nästan alltid gör, anpassat det lite efter min smak. Färsen görs på aubergine, champinjoner och lök och smakar därför lite mer än dem man köper. Jag använder den främst till piroger, varm smörgåstårta, pizza och lasagne men den passar säkert bra till mycket annat också.

Tips! Jag brukar passa på att göra två satser vegfärs när det är säsong för aubergine och den säljs till ett bra pris. Jag fryser sedan in färsen så jag har under resten av året. Det funkar jättebra.

Vegfärs
4 gula lökar
4 stora auberginer
1 Kg färska champinjoner
3 grönsaksbuljongtärningar
4 msk balsamicovinäger
2 msk rapsolja

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 C vanlig eller 200 C varmluft. Ta fram matberedaren och montera i knivarna.

Skala och skär löken i bitar. Mixa löken grovt och ha över den i en stor bunke. Rensa svampen och skär den i bitar. Skölj auberginerna och ta bort skaften. Skär aubeginerna i bitar. Mixa svampen och auberginen lite i taget i omgångar. Det är viktigt att inte ha i för mycket i mixern på en gång för då blir bitarna ojämna. Det får heller inte bli för finfördelat (det mixade kommer att krympa i ugnen), så bitar runt cirka en halv centimeter är ganska lagom. Häll svampen och auberginen i lökbunken och blanda allt. 

Rör ihop balsamicovinäger och olja i en skål. Smula i buljongtärningarna. Rör tills allt har blandats ordentligt. Häll blandningen i bunken med det mixade. Blanda allt riktigt ordentligt. Ta fram två plåtar som har kant runt om (jag brukar ta en långpanna och en vanlig plåt). Fördela blandningen på de båda plåtarna. Jämna till ytan. Sätt in plåtarna i ugnen. Grädda i ca 60 minuter. Rör om i färsen då och då. Håll koll så den inte bränns! Byt plats på plåtarna efter halva tiden om du har vanlig ugn. 

Ta ut plåtarna ur ugnen. Rör om i färsen och låt den ligga kvar och kallna helt. Hur mycket färs det blir av en sats beror på hur mycket vätska som försvunnit vid tillagningen. Förpacka färsen i påsar om ca 400g, vilket är den mängd som går åt i de flesta av mina recept. Ibland gör jag några påsar à 200g också, vilket räcker som fyllning till 2-3 bakplåtsstora pizzor. Frys in påsarna. Färsen håller ca 6 månader i frysen. Den behöver inte tinas innan tillagning.  

Färsen går att steka och smaksätta med dina favoritkryddor eller använda direkt, utan stekning, i t.ex. grytor och såser. Du kan ju också använda den till olika recept här på bloggen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.