lördag 23 januari 2016

Crumb cake


Det går knappast att beskylla mig för att vara en storätare av fikabröd, men jag tycker om att baka och resten av familjen tackar sällan nej till en godbit till kaffet. Jag har länge varit sugen på att baka en crumb cake, för den ser så god ut, och nu blev det äntligen av. 

På de amerikansk matbloggar jag regelbundet besöker har jag sett flera olika varianter av just en sådan här kaka. Jag letade runt på olika sidor och valde till slut ett av recepten som verkade bra. Vad sidan heter kommer jag dessvärre inte ihåg. Kakan blev i alla fall jättebra, så all heder åt den som gjort det här receptet.

Min magerlagda man är min försökskanin när det gäller fikabröd och han konstaterade, efter att ha ätit ungefär tio bitar av kakan, att det var "lite för mycket småkaksdeg på toppen" för hans smak. Men det kan inte ha varit något större problem för nästa dag tog han en kaka till.

Crumb cake
Smultopping:
125 g smör
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
3, 5 - 4 dl vetemjöl  (börja med den mindre mängden)

Kaksmet:  
2, 5 dl vetemjöl
1, 25 dl strösocker
100 g rumsvarmt smör 
0, 5 tsk bakpulver
0, 5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker (kan uteslutas)
0, 75 dl rumsvarm fil eller gräddfil (jag tog fil)
2 rumsvarma ägg

Gör så här:  
Sätt ugnen på 175 C och ta fram en fyrkantig form ca 20 x 20 cm i diameter gärna med löstagbar botten (jag använde en fyrkantig springform). Lägg ett bakplåtspapper i botten på formen och smörj kanterna med lite smör. 

Smultoppingen: Blanda vetemjölet med strösockret och farinsockret i en bunke. Smält smöret och häll ner det i bunken. Blanda ihop alltihop med händerna och forma små klumpar, ca 1 cm i diameter, av degen. Ställ undan dem till senare. 

Kaksmeten: Blanda vetemjölet, strösockret, vaniljsockret, bakpulvret och bikarbonaten i en bunke. Tillsätt smöret i små klickar och arbeta in detta tills det blir fina smulor. Tillsätt filen och äggen under omröring. Rör om tills det blir en slät smet. 

Bred ut kaksmeten i formen. Fördela smultoppingen ovanpå. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter (känn med en  provsticka i mitten av kakan, stickan ska komma ut torr). Ta ut kakan och låt den kallna under duk. Skär den i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.