lördag 14 augusti 2021

Pastagratäng med vitkål och ajvar relish


De senaste dagarna har jag knappt orkat att stå på benen. Jag fick nämligen feber och ont i kroppen efter det att jag hade fått min andra vaccinspruta. Idag känns det betydligt bättre. Jag är mest bara svullen och öm där jag fick själva injektionen, övriga biverkningar verkar ha gett med sig. Jag är dock fortfarande lite matt, så jag kommer nog inte att göra allt för mycket nu under helgen. 

Som tur är har vi matlådor att ta upp ur frysen. För ett tag sedan gjorde jag nämligen en rejäl pastagratäng, med vitkål och ajvar relish, som jag fördelade i matlådor och frös in. De kommer verkligen väl till pass nu när jag inte har någon ork över till matlagning. 

Receptet nedan ger en gratäng som räcker till ca åtta till tio portioner, men om du inte vill göra en stor gratäng är det enkelt att halvera receptet. 

Pastagratäng med vitkål och ajvar relish
ca 8 portioner
500 g pasta 
vatten och salt till kokning
lite matfett till att smörja formen med
ca 3 dl riven ost till gratinering
Vitkålsfräs:
1 msk olivolja
1 gul lök
ca 600 - 650 g vitkål
1 tsk paprikapulver 
½ - 1 tsk rökt paprikapulver
1 tsk torkad timjan
2 lagerblad
2 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk salt
ca 2 ½ dl ajvar relish, köpt eller hemmagjord (se här)
Vitsås: 
ca 15 dl standardmjölk (3 % fett) 
1 dl vetemjöl
1 tsk salt
ca ½ krm malen vitpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 C och smörj en stor ugnsfast form, à ca 23 x 33 cm, med lite matfett. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av pastan och lägg den i formen. 

Skala och finhacka löken. Grovhacka vitkålen. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och vitkålen. Låt det steka på hög värme i ca 8 - 10 minuter, så att kålen får färg och mjuknar. Vänd runt allt lite då och då så att det inte bränns vid. Sänk sedan värmen lite och låt det steka i ytterligare ca 8 - 10 minuter. Tillsätt, paprikapulvret, timjan, lagerbladen, svartpepparn, saltet och ajvarn. Blanda allt väl. Lägg på ett lock och låt kålröran puttra i ca 15 - 20 min, eller tills kålen mjuknat. (Du kan passa på att koka den vita såsen under tiden). Ta ur lagerbladen ur röran och släng bort dem. Blanda sedan vitkålsröran med pastan i formen. 

Den vita såsen: Vispa ihop mjölken med mjölet, saltet och vitpepparn i en gryta. Låt det koka upp under ständig omrörning. Sänk sedan värmen under grytan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 minuter. Rör om i botten då och då för det bränner lätt fast. 

Blanda såsen med pastan och vitkålsröran i formen. Fördela den rivna osten jämnt över hela ytan. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 30 minuter. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå en stund innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.