fredag 27 augusti 2021

Vegetarisk veckomatsedel v. 35 (2021)

 

Idag har jag verkligen varit flitig. Förutom att göra de vanliga fredagssysslorna, städa och tvätta, har jag även lagat en pastagratäng, som jag fördelade i matlådor och lade i frysen. Nu sitter jag och tar det lite lugnt en stund innan det är dags att cykla ner till odlingslotten för att hämta dagens skörd. En del grödor har växt så det knakar medan andra har växt betydligt sämre. Våra rödbetor växer t.ex. inte alls bra i år, och jag är osäker på om majskolvarna har blivit ordentligt befruktade. Suck! Vi får väl avvakta med att skörda dem ett tag till och se vad som händer. 

Innan jag sticker ner till lotten ska jag leverera dagens inlägg, som är en ny vegetarisk matsedel för den kommande veckan. Du kommer till recepten genom att klicka på den kursiva texten. Ha en riktigt trevlig helg! 🌺

Måndag: Äggstanning med zucchini och pesto serveras med färska grönsaker 

Tisdag: Bakade blomkålsbitar med apelsinsås serveras med jasminris, färska grönsaker samt ev. en klick sambal oelek

Onsdag: Valfri favoriträtt eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys 

Torsdag: Krämig tomatsoppa med pasta serveras med ett gott bröd

Fredag: Enchiladas med zucchini, paprika och fetaost serveras med t.ex. sallad, majskorn,  crème fraiche, tacosås och mexikansk böndipp 

Helg: Bakad potatis med romröra (byt ut ishavsromen i receptet mot tångrom) serveras med morotslax och färska grönsaker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.