torsdag 3 december 2020

Hemmagjord tacosås


Enda sedan jag blev överkänslig mot vitlök har jag fått börja göra olika kryddor och andra smaksättare själv. Jag lider ingen nöd direkt, för de hemmagjorda varianterna brukar bli minst lika goda som de köpta. När vi skulle käka tex-mexmat senast kokade jag ihop jag en egen tacosås utan vitlök. Den blev supersmarrig! Jag hällde upp såsen i små burkar och frös sedan in dem, så nu har vi hemmagjord tacosås till fler tillfällen. 

Hemmagjord tacosås
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta (kan uteslutas)
1 msk tomatpuré
1 krm malen spiskummin
1 krm malen koriander
1 - 2 krm chilipeppar
500 g krossade tomater
1 tsk ättikssprit, 12 % eller 2 tsk vitvinsvinäger
2 tsk (rå)socker 
½ tsk salt
1 krm torkad oregano
ca 2 - 3 tsk finhackad inlagd jalapeno

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en kastrull. Ha i löken och vitlöken och låt det steka på medelvärme i ca 5 minuter. Löken ska mjukna men inte få färg. Tillsätt tomatpurén och kryddorna låt det steka under omrörning i ytterligare ca 1 minut. Ha i de krossade tomaterna, ättikan, sockret,saltet, oreganon och jalapenon. Rör om  och låt det koka upp. Sänk sedan värmen under kastrullen så att såsen bara småkokar. Lägg på ett lock och låt såsen puttra på svag värme i ca 30 - 40 minuter. Rör om då och då under tiden. Låt såsen kallna. Fördela den i burkar och förvara dem i kylen eller i frysen (såsen kan bli lite grynig av att frysas men smakar bra ändå). Såsen håller några dagar om den förvaras i kylen och i minst tre månader om den förvaras i frysen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.