måndag 7 december 2020

Morotsgratäng med champinjoner, yoghurt och halloumi


Den här gratängen ska egentligen innehålla sötpotatis men jag bytte ut det mot morötter. Själva bytet funkade bra, och morotsröran var god, men jag gillade dessvärre inte toppingen (gjord på yoghurt). Det kom inte som någon överraskning direkt, eftersom jag tidigare har ätit en moussaka med liknande topping och tyckte att den kunde ha smakat bättre. Om jag gör den här gratängen någon mer gång ska jag byta ut yoghurten mot crème fraiche, vilket jag tror kan passa mina smaklökar bättre. 

Jag är lite osäker på vart jag hittade originalreceptet, men jag tror att det var på en amerikansk, eller brittisk, samlingssida för matrecept. 

Morotsgratäng med champinjoner, yoghurt och halloumi
ca 4 portioner
1 msk olivolja + lite extra till formen
400 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 kg morötter
200 g strimlad purjolök
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
1 - 2 krm liquid smoke (kan uteslutas eller ersättas med rökt paprikapulver)
5 dl turkisk yoghurt eller matlagningsyoghurt
200 g grovt riven halloumiost

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form, som rymmer 2 liter, med lite olivolja. 

Skala morötterna och riv dem grovt (jag rev dem i matberedaren). Lägg undan dem så länge. 

Stek svampen i en stor stekpanna tills vätskan som svampen ger ifrån sig har dunstat (du kan behöva hälla av lite av vätskan om du använder fryst svamp). Tillsätt oljan, morötterna och purjolöken. Låt allt steka på medelvärme i ca 10 - 15 minuter. Tillsätt saltet, pepparn, örterna och liquid smoke. Låt allt steka i ytterligare ca 2-3 minuter. Smaka av. 

Lägg över fräset i formen. Rör ihop yoghurten med den rivna osten. Bred detta i ett jämnt lager ovanpå fräset. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda gratängen i ca 30 minuter, eller tills den är genomgräddad och ytan fått lite färg. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå några minuter innan servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.