lördag 12 december 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.51 (2020)

 

I morgon är det tredje advent och Luciadagen. Det blir inget luciafirande för oss i kyrkan i år, utan vi får kika på den vackra traditionen på Tv:n istället. Det är ju mycket som inte är som det brukar i år, på grund av rådande omständigheter. Vi kommer till exempel inte att fira jul med våra barn, i alla fall inte inomhus. Vi har bara träffat dem utomhus sedan i våras och vi ser ingen anledning att göra annorlunda nu bara för att det är jul. Visst känns det ledsamt och tråkigt, men det skulle vara ännu tråkigare om någon av oss blev alvarligt sjuk, eller gjorde så att någon annan blev sjuk, så att avstå från att ses för hälsans skull är ändå ett relativt enkelt val. 

Jag kommer ändå att stå för all julmat, både till oss och till ungdomarna. Igår lagade jag vegetarisk Jansson och broccoligratäng, som jag sedan frös in. Idag ska jag fortsätta med julförberedelserna genom att slå in julklappar. Innan jag går lös med papper, sax, tejp och snöre ska jag leverera en ny vegetarisk veckomatsedel inför den kommande veckan. Hoppas ni hittar något recept som ni vill testa. Ha en riktigt trevlig helg! 😊

Du kommer till recepten genom att klicka på den kursiva texten. 

Måndag: Pasta med krämig blomkålssås och pankoströssel 

Tisdag: Gratinerade mexikanska bönbullar serveras med ris

Onsdag: Valfri favoriträtt eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys

Torsdag: Rysk rödbetssoppa serveras med ett grovt surdegsbröd

Fredag: Inbakad pizza med pierogifyllning serveras med pizzasallad 

Helg: Kikärtsgratäng med champinjoner, paprika och tre sorters peppar serveras med ugnsstekt potatis och en klick gelé

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.