onsdag 9 december 2020

Saftiga långpannelimpor med frön

 

När jag läser andra matbloggar så får jag nästan lite dåligt samvete för att jag inte lägger ut fler inlägg med jultema. Att bloggen inte svämmar över av julstämning beror helt enkelt på att jag lägger ut recept på sådant som vi faktiskt äter, och vi äter inte julmat från oktober fram till nyår, så jag hoppas att ni har överseende med bristen på julrecept. Om ni vill ha tips på vegetarisk julmat så hittar ni det här, eller under fliken jul (det går även att skriva in jul i sökrutan, som finns på webbversionen). 

Dagens recept är ännu en smidig limpa bakad i långpannan. Denna gång valde jag att använda kall degvätska och lät degen jäsa länge. Slutresultatet blev fyra saftiga och goda limpor med lagom mycket tuggmotstånd från fröna. Mums! 

Saftiga långpannelimpor med frön
blir 1 stort bröd som delas i 4 limpor
10 dl kall mjölk
50 g jäst
0, 5 dl mörk sirap
2 tsk salt
1 dl rapsolja eller liknande matolja (ej olivolja!)
1 dl linfrö
1 dl psylliumfrö
ca 1, 5 - 1, 8 kg rågsikt

Gör så här: 
Häll mjölken i en stor degbunke. Smula ner jästen och rör om tills jästen har lösts upp helt. Tillsätt sirapen, saltet, oljan och de båda frösorterna. Arbeta sedan in mjölet, lite i taget tills du fått en fast deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Forma degen till en stor boll och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 3 - 4 timmar. 

Lägg två bakplåtspapper lite omlott i en mindre långpanna med hög kant (den jag använde mäter 23 x 33 x 6 cm). Tryck ut degen jämnt i formen, med hjälp av mjölade händer. Nagga hela ytan med en gaffel. Täck degen med en bakduk och låt den sedan jäsa i ca 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 175 C. 

Sätt in formen på gallret i den nedre delen av ugnen och grädda brödet i ca 50 - 60 minuter, eller tills det är 98 C i mitten. Ta ut formen ur ugnen. Stjälp upp brödet på ett brödgaller och dra bort bakplåtspapperen. Vänd tillbaka brödet igen och täck det med en bakduk. Låt det kallna helt innan det delas i fyra lika stora delar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.