torsdag 12 augusti 2021

Vitkålsgryta med kokosmjölk och grön curry

 

Nu är det bra pris på vitkål i matbutikerna där vi bor. Vi passade därför på att köpa ett huvud som jag sedan använde i lite olika sorters maträtter. Först ut i denna vitkålsfrossa blev en kryddig vitkålsgryta med kokosmjölk och grön curry. Vi serverade den smarriga grytan tillsammans med jasminris. Billigt, enkelt och mycket gott! 😊

Vitkålsgryta med kokosmjölk och grön curry
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g fint strimlad vitkål (jag rev min vitkål grovt i matberedaren)
150 - 200 g morötter, skalade och grovt rivna
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära
1 - 2 msk köpt grön currypasta alternativt 3 - 4 msk/ frysta tärningar hemmagjord grön currypasta (se här)
1 burk, à ca 400 ml, kokosmjölk
1 svampbuljongtärning
2 - 3 torkade limeblad (jag hade inte i detta då det redan ingår i min hemmagjorda currypasta)
Salt efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna (helst en stekpanna med tillhörande lock). Ha i löken, kålen och morötterna och låt allt steka på hög värme i ca 5 - 6 minuter. Vänd runt allt då och då så att det inte bränns vid. Sänk sedan värmen till medeltemperatur och låt allt steka i ytterligare ca 8 - 10 min. Grönsakerna ska få färg och mjukna något. Tillsätt vitlöken och currypastan och låt allt steka under omrörning i 2 - 3 minuter. Häll i kokosmjölken och smula i buljongtärningen. Ha ev. i limeblad. Blanda allt väl. Låt grytan koka upp. Sänk sedan värmen under stekpannan så att grytan bara småkokar. Lägg på ett lock eller täck stekpannan med en bit aluminiumfolie och låt grytan puttra på svag värme i ca 20 - 30 minuter, eller till grönsakerna är så mjuka som du vill att de ska vara. Rör om med jämna mellanrum under tiden. Smaka av grytan med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.