torsdag 11 februari 2021

Lättlagad thaisoppa med nudlar, wokgrönsaker och röd curry

 

För det mesta tycker jag att det är jätteroligt att laga, och äta, mat. Ibland kommer det dock dagar då det är väldigt motigt att gå ut i köket. Under sådana motiga dagar brukar jag försöka att hålla matlagningen så enkel som möjligt. Dagens lättlagade soppa är ett bra exempel på vilken typ av mat som hamnar på våra tallrikar när matlagningslusten inte riktigt räcker till. Soppan blev underbart god och smakrik, så jag blev oförskämt rikt belönad trots min blygsamma arbetsinsats. 

Thaisoppa med nudlar, wokgrönsaker och röd curry
ca 4 portioner
400 ml kokosmjölk (= 1 normalstor konservburk)
ca 8 dl vatten
2 svampbuljongtärningar
2 msk röd currypasta (jag använde 3 tärningar fryst hemmagjord currypasta, se recept här)
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära och/eller 2 torkade limeblad (jag hade inte i något av detta eftersom de ingredienserna redan ingår i min hemmagjorda currypasta)
ca 600 g frysta wokgrönsaker
150 - 200 g äggnudlar
Salt, eller thaisoja, efter smak

Gör så här: 
Blanda kokosmjölken med vattnet i en gryta. (Tips! använd kokosmjölksburken som mått till vattnet). Smula i buljongtärningarna och ha i currypastan samt grönsakerna (ha ev. i ingefära och/eller limeblad också). Låt soppan koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den sedan puttra på svag värme i ca 10 - 15 minuter, eller tills grönsakerna är så mjuka som du vill ha dem. Bryt sönder nudlarna i mindre bitar och ha i dem i grytan. Rör om. Låt soppan koka i ytterligare 4 - 5 minuter, tills nudlarna är mjuka. Smaka av soppan med lite salt eller thaisoja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.