onsdag 22 mars 2017

Hälsinge lingonlimpa


Den här supermjuka härliga limpan blev en riktig hit för den var verkligen jättesmarrig. Limpan får lite extra smak och tuggmotstånd av att den innehåller linfrön och solrosfrön och passar bra att rosta. Det här brödet kommer jag absolut att baka fler gånger. En ny favorit 👍. 

Eftersom alla mina limpformar var upptagna, när jag bakade dessa bröd, var jag tvungen att jäsa och grädda dem i en mindre långpanna (30 x 35 cm med ca 5 cm höga kanter). Jag lade ett bakplåtspapper under och mellan varje bröd och lät det sticka upp en bit över kanterna (jag klippte bort ca 4 - 5 cm av papperet). Det fungerade alldeles utmärkt men jag fick öka på gräddningstiden en smula för att få bröden genomgräddade. 

Jag gjorde också en liten ändring i originalreceptet (som jag tyvärr inte kommer ihåg vart jag har hittat). Jag bytte ut lingonsylten mot min hemkokta röda vinbärssylt istället. Recept på vinbärssylt hittar du här och recept på lingonsylt hittar du här

Hälsinge lingonlimpa
3 stycken
50 g jäst
8 dl vatten, 37 C varmt
2 dl lingonsylt (eller röda vinbärssylt)
½ dl rapsolja
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön
1 msk salt
15 dl rågsikt
ca 8 - 10 dl vetemjöl
lite matfett till att smöra formarna med

Gör så här: 
Smula ner jästen i en degbunke. Häll på vattnet och rör tills jästen lösts upp helt. Tillsätt sylten, oljan, fröna och saltet. Ha i rågsikten och arbeta in vetemjölet lite i taget tills det blir en smidig och klibbfri deg. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur i ca 40 minuter. 

Smörj 3 limpformar à 1 ½ l med lite matfett. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i 3 lika stora delar. Forma dem till limpor och lägg dem i formarna. Täck dem med en bakduk och låt dem jäsa i ca 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 175 C. Sätt in formarna på gallret i den nedre delen av ugnen. Grädda i ca 40 - 50 minuter eller tills bröden är ca 98 C inuti. Ta ut dem ur formarna och låt dem kallna på galler under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.