söndag 26 mars 2017

Veckomatsedel v.13


Ni glömde väl inte att ställa fram klockan en timme i natt. Sommartid är ännu ett tecken på att våren och sommaren snart är här. Härligt! 😊. 

Det blir tyvärr inget trädgårdsarbete för mig idag för det blev lite för mycket krypande, rensande och klippande igår, och dessutom så grävde jag upp och delade några perenner, så idag känns det som om min kropp ska gå i tusen bitar 😟. Tyvärr är viljan starkare än förnuftet och det gör att jag ofta ignorera signalerna som säger att det har blivit lite för mycket. Nu känner jag att jag måste ta det väldigt lugnt i några dagar och låta kroppen återhämta sig innan jag fortsätter att göra fint i rabatterna. 

Den kommande veckans matsedel innehåller bland annat en krämig vegetarisk variant av pasta carbonara, underbart god panerad stekt fisk (eller falsk fisk för den som äter vegetariskt), smakrik pulled aubergine, en lite annorlunda kryddig vitkåls- och rödbetssoppa samt en supersmarrig vegetarisk stroganoff med champinjoner och halloumi 😋. 

Det är trevligt att servera en god råkostsallad, som t.e.x. en färgrik vitkålssallad, till maten (se recept här). Salladen håller sig fräsch i upp till två veckor i kylen. 

Måndag: En vegetarisk variant av pasta carbonara (med ägg och grädde). 


Tisdag: Stekt panerad fisk eller friterad pankopanerad falsk fisk serveras med kokt potatis och kall sås



Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En kryddig soppa med vitkål och rödbetor, serveras förslagsvis med orientaliska tunnbröd fyllda med hummus.


Fredag: Pulled aubergine serveras med smörgåsgurka och coleslaw i mjuka frallor.


Helg: Vegetarisk stroganoff med champinjoner och halloumi serveras med ris och eventuellt lite tinade gröna ärtor. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.