fredag 10 mars 2017

Kikärtsburgare med hembakat hamburgerbröd och het coleslaw


Originalreceptet på de här kanongoda kikärtsburgarna kommer från Jamie Olivers hemsida (se här). När jag gjorde smeten började jag tro att jag kanske hade missat någon ingrediens, för den blev ganska lös så burgarna var rätt svåra att steka. Till en början var jag faktiskt ganska sur över det hela, och jag tyckte verkligen inte att herr Oliver hade gjort ett särskilt bra jobb med det här receptet, men när burgarna väl var färdigstekta och jag smakade på dem så blev jag genast lite mer vänligt inställd både till dem och till skaparen av receptet. 

Vi käkade kikärtsburgarna i lite grövre hamburgerbröd med het coleslaw, ketchup och smörgåsgurka (se recept här och här). Dessutom hade vi klyftpotatis till också. Det blev en riktigt god middag till slut, trots mina tvivel och min frustration. Jag gjorde 4 stora burgare men du kan testa att göra 5 - 6 mindre burgare, så kanske de blir lite lättare att steka. Du kan också prova att tillsätta ytterligare ca 1-2 msk vetemjöl, eller ca 1-2 msk potatismjöl, för att få en något fastare smet.  

Kikärtsburgare
ca 4 stora eller  5 - 6 mindre burgare
200 g kokta kikärtor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk konserverade kikärtor
1 stor burk majskorn, à ca 300 g (avrunnen vikt ca 285 g)
1 vitlöksklyfta
2 msk hackad persilja
3 msk vetemjöl
½ tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk malen koriander
½ tsk malen spiskummin
½ tsk paprikapulver
Olja till stekning

Gör så här: 
(Häll av spadet och skölj konserverade kikärtor under rinnande vatten. Låt dem rinna av ordentligt innan de används). 

Lägg kikärtorna i matberedaren (med knivarna monterade) eller i en bunke. Häll av majsen och låt den rinna av ordentligt. Ha i den i matberedaren eller bunken. Mixa ihop allt lite grovt i maskinen eller med en gaffel i bunken. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda allt till en smet. Ställ den kallt i ca 30 min. 

Hetta upp olja i en stor stekpanna. Klicka ut smeten i 4 - 6 klickar med hjälp av 2 skedar. Forma klickarna till runda burgare. Låt dem steka på medelvärme i ca 6 - 7 minuter per sida eller tills de håller ihop och fått fin färg. Servera dem enligt förslaget ovan eller med dina favorittillbehör. 



2 kommentarer:

  1. Tack för tipset :)
    De ser jättefina och goda ut!
    Kanske t om tar och testar dem i helgen...

    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag att du ska göra :) de smakade som sagt var bra men de krävde mycket tålamod att steka. Trevlig helg till dig med! Mvh Tove

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.