tisdag 18 april 2017

Fryst cheesecake med amarula


Jaha, då var vi tillbaka i vardagen igen efter långledigheten. Påskhelgen blev inte riktigt som jag hade tänk mig. Jag hade sett fram emot fyra härliga vårdagar i trädgården, men det blev ju inte riktigt så. Istället sitter jag här och tittar ut på slokande tulpaner och andra vårblommor som kanske aldrig kommer att repa sig 😞. Jag hoppas bara att alla våra fruktträd, perenner och rosor överlever den här hemska kylan för annars blir jag riktigt ledsen. 

Efter helgens katastrofala väder får jag väl trösta mig med att middagsmenyn i alla fall blev riktigt lyckad. På påskaftonen serverade jag denna smarriga frysta cheesecake, smaksatt med en skvätt Amarula (likör), till dessert. Det blev en alldeles lagom söt och god avslutning på middagen. 

Fryst cheesecake med amarula
10 digestivekex
3 ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 cl amarula (likör)
300 g cream cheese (jag tog philadelphiaost)
3 dl vispgrädde

Gör så här: 
Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en stor springform (jag valde en form som är 28 cm i diameter men det funkar också med en som är 24 cm). Krossa kexen till smulor och strö ut hälften i botten av formen. Ställ undan resten av kexsmulorna så länge. 

Dela äggen i gulor och vitor. Lägg dem i två separata bunkar. Häll grädden i en tredje bunke. Vispa äggvitorna till fast skum och ställ sedan undan dem så länge. Vispa grädden och ställ sedan undan den också. Vispa ihop äggulorna med sockret och vaniljsockret. Tillsätt cream cheese och amarula. Rör eller vispa tills allt blandats ordentligt. Blanda ner grädden och vänd till sist ner äggvitorna. Häll smeten i formen. Släta till ytan. Strö på de sparade kexsmulorna. Täck formen med en stor plastpåse eller med plastfolie och ställ den plant i frysen. Låt den stå i minst 5 timmar (jag lät min stå över natten). Ta upp cheesecake ur frysen ca 15 minuter innan den ska serveras. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.