tisdag 11 april 2017

Vegetariska tunnbrödsstubbar med ägg- och tångcaviarröra


Dessa mumsiga små godbitar i form av tunnbrödsstubbar fyllda med en smakrik ägg- och tångcaviarröra tänkte jag servera nu till påsk. Vanligtvis så brukar vi inte äta någon speciell mat under påskhelgen, men i år har jag planer på att slå på stort och göra en liten vegetarisk påskbuffé. Än så länge går allt enligt planerna och jag har hittad, och provlagat, några passande recept. 

Det enda orosmolnet över mina storslagna planer är, att eftersom jag redan har lagat och ätit så mycket av den tilltänkta maten har jag blivit lite tveksam till om jag verkligen vill äta den så snart igen 😕. Vi får väl se om motivationen, lusten och orken att göra en buffé håller i sig ända fram till helgen. Om den inte gör det så får jag väl helt enkelt laga någon lite "enklare" mat att bjuda våra gäster på.  

Tunnbrödsstubbar med ägg och tångcaviarröra
ca 28 - 32 stycken
4 skivor sviktat tunnbröd (se bild)
8 ägg 
2 dl crème fraiche
2 - 3 msk majonäs
ca 4 msk tångcaviar (se bild)
ca 4 msk finhackad dill
2 msk finhackad rödlök
ca ½ krm grovmalen svartpeppar
eventuellt lite salt
Citronskivor samt färsk dill eller gräslök till dekorering

Gör så här: 
Hårdkoka äggen och låt dem kallna. Skala dem, hacka dem och lägg dem i en bunke. Tillsätt crème fraiche, majonäs, tångcaviar, dill, rödlök och svartpeppar. Blanda väl. Smaka av. (Röran går att göra i förväg och förvara i kylen tills den ska användas). 

Fördela röran på tunnbröden, men lämna en tom kant på ca 1 cm längs ena långsidan. Rulla ihop bröden från den andra långsidan. Slå in rullarna i plastfolie och lägg dem i kylen i minst 30 minuter (de blir saftigare och godare om de får stå längre tid, t.ex. över natten). Skär varje rulle i ca 7 - 8 lika stora bitar. Ställ dem på högkant på ett fint fat. Garnera med en liten bit citron samt lite dill eller gräslök. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.