måndag 15 januari 2018

En variant av saltinlagda citroner


Saltinlagda citroner är en spännande smaksättare som främst används i det nordafrikanska köket. Originalreceptet till just denna variant, smaksatt med chili, paprika och vitlök, hittade jag på 'Allt om mats' hemsida (se här). Det här är första gången som jag gör saltinlagda citroner och jag hade därför ingen aning om hur de skulle bli, men de blev faktiskt riktigt bra. Jag använde några av de färdiginlagda citronskivorna i en marockansk gryta och de gav en subtil och fräsch smak (grytan blev väldigt god 😋, recept kommer snart). Nu ska jag bara hitta fler recept på maträtter som den lilla gula godingen kan tänkas passa i. 

Saltinlagda citroner med chili, paprika och vitlök
4 tunnskaliga ekologiska citroner 
1 ½ - 2 dl grovt salt
1 - 2 msk finstrimlad färsk chili
½ tsk paprikapulver
4 tunt skivade vitlöksklyftor

Gör så här: 
Tvätta citronerna väl. Skiva dem tunt. Varav skivorna med saltet, chilin, paprikapulvret och vitlöken i en glasburk. Lägg en tyngd på citronerna (jag använde en liten vattenfylld petflaska, à ca 5 dl, som jag tryckte ner citronerna med). Täck burken med plastfolie och ställ den, med tyngden i, i kylen. Låt den sedan stå i ca 14 dagar. Skumma ytan från orenheter då och då, om det ser ut att behövas (jag behövde inte göra det). 

Ha upp citronerna i ett durkslag och skölj av saltet under rinnande kallt vatten. Lägg sedan citronskivorna i en rengjord glasburk och häll på olivolja så att det täcker (ta gärna med chilin och vitlöken också). Sätt på ett tätt lock och förvara burken kallt. Citronerna håller i några månader om de förvaras i kylen. 

Tips! Inläggningsoljan får en väldigt god smak så den går också att använda i matlagningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.