lördag 20 januari 2018

Källarfranska


Jag har läst någonstans att källarfranska har fått sitt namn av att de ursprungligen fick stå och jäsa i källaren över natten. Vi har i och för sig en passande kylslagen källare, men jag tog ändå det säkra före det osäkra och lät mina frallor jäsa i kylskåpet istället. I vår källare finns det nämligen både gråsuggor och gigantiska spindlar 😱, så jag har ingen större lust att förvara något som saknar en tät förpackning där nere. 

När jag bakade dessa källarfrallor använde jag mig av ett recept ur 'Vår kok bok'. I det receptet ingår det en till två matskedar socker, sirap eller honung. Jag var lite tveksam till att ha i så mycket sött i degen, men valde ändå till slut att ha i en matsked honung. Jag borde ha lyssnat till min första instinkt, för även med den mindre mängden honung blev brödet ändå lite för sött för hur jag anser att en källarfralla ska smaka. Nästa gång jag bakar dessa frallor ska jag antingen utesluta, eller minska på, det söta (en tesked socker, sirap eller honung kanske kan vara lagom). I övrigt var frallorna jättebra. De hade fin konsistens och degen var lättarbetat så jag kommer definitivt att baka dem någon mer gång. 

Källarfranska
blir 12 stycken 
25 g jäst
3 dl kallt vatten
1 msk olja 
1 tsk salt
1 msk socker, sirap eller honung (jag rekommenderar att du minskar till 1 tsk istället)
ca 8 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen

Gör så här: 
Kväll dag 1: Klä en bricka eller en plåt, som passar i kylskåpet, med ett bakplåtspapper. Smula ner jästen i en degbunke. Häll i vattnet och vispa eller rör om tills jästen lösts upp helt. Tillsätt oljan, saltet och något av det söta. Rör om tills allt blandats ordentligt. Arbeta in vetemjölet tills du får en smidig, klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. 

Rulla ut degen till en längd och dela den i 12 lika stora bitar (för att få lika stora frallor så vägde jag degen, delade vikten i 12 och vägde sedan upp varje del för sig). Forma runda eller ovala frallor och lägg dem på brickan eller plåten. Strö på lite mjöl på ovansidan av frallorna och täck dem med en bakduk. Ställ brickan eller plåten i kylen över natten. 

Morgon dag 2: Ta fram brickan eller plåten ur kylen och ställ den på spisen. (Dra över bakplåtspapperet till en plåt om du använt en bricka). Sätt ugnen på 250 C och låt bröden stå och jäsa tills ugnen blivit varm, vilket tar ca 20 - 25 minuter. (Vi har ganska kallt i den kyl som bröden stod i så jag lät frallorna stå på spisen i ca 10 minuter extra). Sätt in plåten i mitten av ugnen och låt frallorna grädda i ca 10 minuter. Ta ut dem ur ugnen och låt dem kallna på galler. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.