söndag 28 januari 2018

Veckomatsedel v.5 (2018)


Igår var vi och hälsade på ett av mina vuxna syskonbarn och hennes familj. Det var verkligen jättetrevligt. Mitt syskonbarn är också trädgårdsintresserad så det blev mycket prat om inköp av fröer och annat. Dessutom blev vi bjudna på en mycket mumsig vegetarisk lunch bestående av en mustig grönsakssoppa och hembakat bröd 😋. Till fikat fick vi en gudomligt god paj, fylld med jordgubbar och lite rabarbermarmelad. Mums! Jag åt två bitar, så mitt sötsaksbegär blev verkligen tillfredsställt. 

Det är alltid spännande och lärorikt att få möjligheten att äta mat som någon annan har lagat. Det ger ofta ny inspiration och nya idéer som jag sedan kan omsätta i mitt eget kök. Jag hoppas att jag i min tur kan bidra med inspiration och nya idéer till att laga god vegetarisk mat genom veckans matsedel. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Veckan startar med en underbart god och lättlagad brödpudding med tomat och fetaost. Rivna morötter och pizzasallad (se här) passar bra att servera till puddingen. 


Tisdag: Grönsakswok med koreansk sås serveras med jasminris eller äggnudlar samt en skvätt sweet chilisås.


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Morotssoppa med palsternacka och äpple är en enkel vegetarisk vardagssoppa som smakar bra tillsammans med Kristinas surdegslimpa.



Fredag: Urgoda bönburgare med quinoa serveras i (hembakade) hamburgerbröd med het coleslaw, smörgåsgurka, tomat och ketchup. Ha gärna lite ugnsstekt potatis till också. 


Helg: Kikärtsgratäng med champinjoner, dragon och dijonsenap, serverad med ugnsstekt potatis och grönsaker, blir en fantastiskt god helgmiddag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.