måndag 1 januari 2018

Varm smörgåstårta med pesto och hemmagjord vegfärs


God fortsättning 😊. Hoppas att ni hade en trevlig nyårsafton. Här var det väldigt lugnt. Jag är fortfarande inte helt återställd efter min förkylning, som jag insjuknade i på julaftonen, så gårdagskvällen tillbringade jag iklädd myskläder tillsammans med maken framför tv:n. Innan jag sjönk ner i tv:soffan uppbådade jag dock tillräckligt med kraft och energi för att svänga ihop lite god mat. Dagen till ära blev det en festlig varm smörgåstårta, fylld med en smaskig röra innehållande bland annat pesto och hemmagjord vegetarisk vegfärs. Det kändes som en liten tröst i förkylningseländet att åtminstone få käka en smarrig middag. 

Tips! Om du inte känner för att göra egen vegfärs går det att byta ut den mot ca 300 g köpt vegfärs eller ca 600 g hackade färska champinjoner. Lägg då till ca 1 msk matfett att steka i, 1 finhackad gul lök och ca 1 - 2 tsk grillkrydda (ta mer eller mindre krydda efter egen smak). 

Varm smörgåstårta
ca 400 g hemmagjord vegfärs (gjord på b.l.a. aubergine och champinjoner, se recept här)
3 dl strimlad purjolök
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
4 dl crème fraîche  (jag använde lätt med 15 % fett)
ca 4 dl vatten
5 - 6 msk röd pesto (jag använde ICA:s tomatpesto)
1 grönsaksbuljongtärning
2 krm grovmald svartpeppar
Salt efter smak
6 hönökakshalvor (det brukar vara tre stycken halvor i varje påse).

Gör så här: Sätt ugnen på 225 C och klä en plåt med bakplåtspapper. Stek färsen och purjolöken på medelvärme i ca 10 - 15 minuter i en lite djupare stekpanna (gärna med tillhörande lock). Du behöver inte tillsätta något fett om du väljer en teflonstekpanna för det är olja i färsen (om du använder gjutjärnspanna kan du dock behöva ha i lite matfett). 

Ha i tomatpurén och vitlöken och låt allt steka i ytterligare 1 - 2 minuter. Tillsätt pesto, vatten och crème fraîche. Smula i buljongtärningen. Rör om ordentligt. Lägg på locket och låt det puttra på svag värme i ca 5 minuter. Smaka av. 

Lägg två hönökakshalvor på plåten så de bildar en cirkel. Bred på en tredjedel av färsröran. Lägg två hönökakshalvor ovanpå färsen. Lägg ihop dem så skarven kommer åt andra hållet mot det förra lagret, och bred på ytterligare en tredjedel av färsröran. Upprepa detta med de två sista hönokakshalvorna och den sista färsröran. Ha på riven ost.

Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Ta ut smörgåstårtan ur ugnen och låt den gärna stå en liten stund innan den serveras.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.