torsdag 27 juni 2019

Havretekakor gräddade i långpannan


När det är så här varmt ute, som det har varit nu ett tag, vill jag inte egentligen inte ha på ugnen. Men jag var så sugen på nybakat bröd så jag passade på att baka tidigt en morgon innan temperaturen hunnit krypa upp allt för högt. Eftersom jag periodvis har väldigt ont i mina händer och fingrar så har jag nästan gjort det till en ny vana att trycka ut bröddegen i långpannan istället för att forma den på annat sätt. Denna gång blev det en deg till havretekakor som förpassades till de fyrkantiga portionsbrödens skara. Det blev väldigt lyckat! 👍 Bröden blev mjuka, fluffiga och goda. Jag tycker faktiskt till och med att tekakorna blev godare av att gräddas på detta sätt, så det kommer jag definitivt att göra fler gånger.  

Havretekakor gräddade i långpannan
ca 24 bitar
100 g smör eller 1 dl flytande margarin
10 dl mjölk
5 dl havregryn
100 g jäst
4 tsk salt
4 msk strösocker
ca 18 - 20 dl vetemjöl

Gör så här:
Smält smöret eller margarinet i en skål i mikron eller i en kastrull på spisen. Ha i mjölken och värm blandningen till 50 C. Blanda detta med havregrynen i en degbunke och låt det stå tills det svalnat till 37 C. Smula ner jästen i bunken och rör om tills jästen har lösts upp helt. Tillsätt saltet och sockret. Arbeta in mjölet, lite i taget, tills du fått en smidig och klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Forma degen till en stor boll och lägg sedan tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 45 minuter. 

Klä en långpanna med två bakplåtspapper lite omlott så att papperet sticker upp en bit ovanför kanterna på plåten. Tryck ut degen i långpannan med mjölad hand. Se till att det blir ett jämntjockt lager. Skåra degen i 24 bitar och nagga dem med en gaffel. Lägg på en bakduk och låt degen jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C. 

Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda i ca 25 - 30 minuter, eller tills brödet är 98 C inuti. Ta ut långpannan ur ugnen och stjälp försiktigt upp brödet på ett brödgaller. Dra bort bakplåtspapperen och vänd försiktigt på brödet igen. Låt det kallna på gallret under en bakduk. Dela brödet när det kallnat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.