lördag 15 juni 2019

Vegetarisk veckomatsedel v.25 (2019)


Som vanligt så rasslar tiden på fort. Det är redan mitten av Juni och bara lite drygt en vecka kvar till midsommar. Vi har inget speciellt inplanerat under midsommarhelgen utan vi tänkte låta väderprognosen vara med och avgöra vad vi hittar på. Det brukar ju vara lite blandat väder den helgen så vi får väl se vad som händer. 

Idag ser det dock ut att bli en underbar sommardag med sol och värme. Vi ska snart cykla ner till odlingslotten. Maken ska lägga plattor under hammocken och jag tänkte sätta mig i en fåtölj och njuta av en god bok. Jag har nämligen gjort min beskärda del av trädgårdsarbete tidigare under veckan så det finns inget kvar för mig att göra, men om jag känner mig själv rätt kommer jag med största sannolikhet inte att kunna sitta still någon längre tid, utan istället hitta på någon mer aktiv uppgift. 

En aktiv uppgift, som jag garanterat vet att jag kommer att göra idag, är att fixa middagsmaten. Jag ska testa ett, för oss, nytt recept innehållande kål. Det ser jag fram emot 😁. Ni får veta resultatet en annan dag. Idag får ni istället ta del av en ny veckomatsedel, fylld med recept på goda vegetariska maträtter. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Gudomligt god lasagne med spenat och soltorkade tomater, serveras med rivna morötter. 


Tisdag: Karibisk böngryta med bbq-sås och ananas, serveras med basmatiris samt en klick ananaschutney


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Zucchinigratäng med svamp och keso, serveras med en blandad sallad och ett gott bröd.


Fredag (Midsommarafton): Klassisk aubergine"sill" serveras med färskpotatis, gräddfil och gräslök. Till dessert blir det en mumsig rabarberkladdkaka samt färska jordgubbar och en klick vispgrädde eller vaniljglass. 



Helg: Grillade souvlakimarinerade grönsaker, serveras med halloumi, gyroskryddad ugnsstekt potatis, tzatziki samt en smakrik bönsallad med ajvar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.