måndag 17 juni 2019

Wokad pak choi med vitlök, sesam och sriracha


I år har vi testat att odla lite grönsaker som vi aldrig har odlat förut. En av dessa är pak choi. Det har verkligen inte varit en svårodlad grönsak för den har växt så att det knakar. Igår provsmakade vi den första pak choiskörden och det visade sig vara jättegott. Jag googlade på olika recept och valde till slut att woka pak choien och smaksätta den med vitlök, sesamolja och sriracha. Eftersom jag inte hade så mycket tid till att laga mat så serverade jag den wokade kålen som tillbehör till vanliga snabbnudlar, som fått koka tillsammans med ett par nävar wokgrönsaker. Det blev en supergod kombination som jag definitivt kommer att laga till fler gånger. Mums!😋

Wokad pak choi med vitlök, sesam och sriracha
räcker till 2 rejäla portioner
150 - 200 g pak choi (kallas också för bok choy)
1 - 2 tsk rapsolja
1 tsk sesamolja
ca 1 tsk thaisoja
1 krm vitlökspulver
salt, grovmalen svartpeppar och srirachasås efter smak
Tillbehör:
2 paket snabbnudlar inklusive kryddpåsar (jag använde samyang ramen med kryddstark smak)
8 dl vatten
ca 300 - 400 g frysta wokgrönsaker

Gör så här: 
Skölj pak choien och skär den i bitar. Hetta upp rapsolja i en stekpanna. Ha i pak choien och låt den steka på hög värme i ca 2 min. Tillsätt sesamoljan och sojan. Låt allt steka i ytterligare någon minut. Smaka av med vitlökspulver, salt och svartpeppar. Ringla på lite srirachasås. 

Koka wokgrönsakerna i vattnet med kryddpåsarna som medföljer nudlarna. Tillsätt nudlarna är grönsakerna är så mjuka som du vill ha dem. Låt allt koka i 3 - 4 minuter, eller tills nudlarna är mjuka. Fördela allt i två djupa tallrikar och toppa med pak choifräset.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.