onsdag 5 juni 2019

Kikärtsburgare med tahini


Originalreceptet på dessa smarriga kikärtsburgare kommer ifrån bloggen 'Hungry Couple' (se här). Denna typ av enkla, snabblagade maträtter passar mig perfekt just nu eftersom jag för tillfället hellre är ute och njuter av sommarvärmen än står framför spisen. De senaste dagarna har det nämligen varit riktigt varmt här i Vadstena, så jag har inte haft någon större lust att vara inomhus några längre stunder. Idag har jag dock hållit mig inne ett litet tag för att förbereda lite inför morgondagen, då våra barn kommer hit för att fira nationaldagen tillsammans med oss 😀. När jag är färdig med förberedelserna tänker jag packa ner en termos med lite te och en god bok i cykelkorgen, och sedan ta en kort cykeltur ner till lotten. Ha en riktigt bra dag! 😊 

Tips! Om du vill ha lite mer drag i burgarna kan du tillsätta 1 tsk chilipulver eller 1 finhackad chilifrukt.

Kikärtsburgare med tahini
blir 4 stora eller 6 mindre burgare
400 - 450 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetror eller normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
2 msk tahini (sesampasta, som brukar finnas bland orientaliska varor i matbutiken)
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk malen spiskummin
½ - 1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
1 liten finhackad rödlök
2 msk finhackad gräslök
1 dl panko (asiatiskt ströbröd)
Lite rapsolja till stekning
Tillbehör: 
Hamburgerbröd, dressing (se recept nedan), sallad, feferoni och skivad tomat

Gör så här: 
(Häll av konserverade kikärtor och skölj dem gärna under rinnande kallt vatten innan de används). Mixa kikärtorna med tahinin, vitlöken, saltet och kryddorna. Blanda ner rödlöken, gräslöken och pankon. Forma 4 stora eller 6 mindre burgare av smeten. Ställ dem kallt  i minst 15 minuter. Hetta upp lite rapsolja i en stekpanna. Stek några burgare i taget, på medelvärme, i ca 5 minuter per sida.  

Dressing
Rör ihop ca 1 - 1 ½ dl crème fraiche, eller avrunnen fil (se här), med 1 - 2 msk vanlig chilisås, 1 krm grovmalen svartpeppar, 1 krm salt och ½ tsk torkad dill i en skål. Ställ den sedan kallt i minst 30 minuter innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.