tisdag 16 maj 2017

Afrikansk spenat & äggrätt


Denna kanongoda afrikanska spenat och äggrätt gick otroligt snabbt och enkelt att sno ihop. Vi käkade den kryddiga spenatröran med basmatiris och en rejäl klick av 'min godaste äppelchutney' (se här). Det var mycket mer mättande än vad jag trodde att det skulle vara, men om du känner att du vill det ännu matigare så kan jag tänka mig att det kan vara gott med berberekryddade kikärtsbiffar eller kryddiga morotsbollar till också (se här eller här).

Tips! I det här receptet ingår det upptinad fryst bladspenat. Jag brukar tina den frysta spenaten genom att lägga den i ett durkslag i en bunke. Sedan ställer jag alltihop i kylen och låter spenaten tina där över natten. Det går också bra att tina den lite försiktigt i mikron, på låg effekt, precis innan du ska använda den.

Afrikansk spenat och äggrätt
ca 4 portioner
1 msk olja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 - 2 tsk afrikansk krydda (se här)
500 g fryst bladspenat, upptinad och väl avrunnen (se tips ovan)
1 burk, à ca 400 g, konserverade hela tomater 
3 ägg
ca 3/4 tsk salt, eller efter smak 

Gör så här:
Skala och strimla löken och skala och finhacka vitlöken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken och den afrikanska kryddan. Låt det steka i någon minut under omrörning. Krama ur vätskan ur spenaten med hjälp av händerna. Lägg sedan spenaten i stekpannan. Häll av tomaterna (spara gärna spadet i en plastburk i kylen eller frysen för det passar utmärkt att använda vid ett annat tillfälle i t.ex. en sås eller soppa). Hacka de avrunna tomaterna lite grovt och ha i dem i stekpannan. Knäck äggen i en skål, vispa sönder dem med en gaffel och ha sedan i dem i stekpannan. Låt det koka ihop under omrörning i ca 5 minuter. Smaka av med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.