måndag 29 maj 2017

Min version av Lauras fullspäckade vegolasagne


Denna underbara lasagne är fullkomligt fullspäckad av godsaker. Den innehåller bland annat champinjoner, bladspenat, sparris, paprika och pesto. Receptet är min version av ett recept som jag råkade på en dag när jag tittade på 'Laura in the kitchen' på Youtube (se hemsidan här). Jag gillar Laura Vitales opretentiösa matlagning och positiva energi, så jag brukar kolla på hennes videos med jämna mellanrum för att få lite inspiration och nya idéer. Lasagnen var verkligen kanongod och smakrik. Ett extra plus är att den, liksom de flesta andra pastarätter, passar jättebra att ha i matlådan 👍. 

Tips! Jag gör egen pastadeg och ostsås men det går naturligtvis att använda köpt pastadeg och köpt ostsås istället. Det går åt ca 300 - 350 g pastadeg och ca 6 dl ostsås till detta recept. 

Min version av Lauras vegolasagne
ca 4 portioner
Pastadeg: 
2 stora ägg
200 g vetemjöl
ca 1 msk vatten
Ostsås: 
6 dl standardmjölk (med 3 % fett)
2 msk vetemjöl
½ tsk salt
½ krm malen vitpeppar
ca 1 ½ dl riven lagrad ost
Färskostsröra:
500 g kesella, kvarg eller ricotta
4 msk röd pesto (jag använde ICA:s tomatpesto)
2 krm salt
1 krm grovmalen svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
1 ½ dl riven vällagrad ost
Grönsaksfräs:
1 knippe, à ca 250g, färsk grön sparris
300 g fryst bladspenat, upptinad och väl avrunnen
1 liten röd paprika
200 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
½ tsk torkad timjan
2 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 tsk örtsalt

Gör så här: 
Blanda snabbt ihop alla ingredienser till degen. Slå in den i plastfolie och lägg den i kylen i minst 30 minuter. 

Gör såsen genom att vispa ihop mjölken, mjölet, saltet och vitpepparn i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk värmen under grytan så att såsen bara småkokar. Låt den sedan stå och puttra på låg värme i ca 10 - 15 minuter. Rör om i botten då och då. Ta av grytan från värmen och rör ner osten. Smaka av såsen och ställ sedan undan den så länge. 

Rör ihop alla ingredienser till färskoströran i en bunke. Täck den med ett lock eller plastfolie och ställ den i kylen under tiden som du gör grönsaksfräset.

Skölj och ansa sparrisen. Skär den i mindre bitar. Skala och finhacka vitlöksklyftan. Skölj, kärna ur och skär paprikan i små tärningar. Krama ur vätskan ur bladspenaten och hacka den sedan lite grovt. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Lägg i champinjonerna och stek dem tills vätskan dunstat (Om du använder frysta champinjoner är det bättre att steka dem utan olja tills den vätska som de ger ifrån sig har kokat bort och sedan tillsätta oljan). Tillsätt sparrisen och paprikan låt allt steka i ca 8 minuter. Ha i spenaten och vitlöken stek allt i ytterligare ca 2 minuter. Krydda med timjan, örtsalt och svartpeppar. Smaka av och ställ undan. 

Värm upp ugnen till 200 C och smörj en form med lite matfett (min form är 20 x 30 cm och ca 4 - 5 cm djup). Häll ca 2 dl av ostsåsen i botten av formen. Ta fram degen och kavla ut den tunt (ca 1 mm) med kavel på en lätt mjölad arbetsyta eller i en pastamaskin (jag kör min till storlek 5 i min pastamaskin). Skär den utkavlade degen i ca 10 cm breda remsor (blir remsor direkt med pastamaskinen). Dela remsorna i bitar som passar i formen. 

Lägg ett lager pastabitar i formen. Ha på hälften av färskoströran och hälften av grönsaksfräset. Lägg på ytterligare ett lager pastabitar. Bred på resten av färskoströran och ha på resten av grönsaksfräset. Lägg på ett sista lager pastabitar. Häll på den kvarvarande ostsåsen. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 - 30 minuter. Ställ gärna en tom plåt på falsen under gallret som lasagnen står på ifall att det skulle koka över. Ta ut lasagnen och låt den gärna stå i ca 5 - 10 minuter innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.