torsdag 11 maj 2017

Slät bönsoppa med sriracha


Den här bönsoppan med sriracha blev mycket godare än vad jag trodde den skulle bli. Jag vet inte riktigt varför som jag var tveksam till om den skulle bli god eller inte, kanske för att den innehåller så få och enkla ingredienser och att jag inte är van vid att mixa bönsoppor. Hur det än är med den saken så var det ju bra att det färdiga resultatet överträffade mina förväntningar. Vi serverade ett nybakat frasigt grahamsbröd (se här) till soppan. Det var mycket gott 😋. 

Receptet nedan är lite omgjort efter ett recept som jag hittade på ICA:s hemsida. Det skulle ha varit riven ost i soppan men det missade jag att ha i. Soppan blev bra ändå så det behövs egentligen ingen ost, men om du vill ha i det i alla fall så kan du röra ner 2 dl riven ost i den färdigkokta soppan. 

Slät bönsoppa med sriracha
ca 4 portioner
½ - 1 msk olja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 300 g potatis
1 msk tomatpuré
10 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 - 2 tsk srirachasås (het asiatisk chilisås), ta mer om du vill ha superhet mat
400 g kokt vita bönor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade vita bönor (naturella)
2 ½ dl grädde
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala och tärna potatisen. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och vitlöken och låt det steka på medel - svag värme i ca 3 - 4 minuter. Löken ska mjukna men inte få färg. Tillsätt potatisen och tomatpurén låt det steka under omrörning i 1-2 minuter. Häll i vattnet, smula ner buljongtärningarna och tillsätt srirachasåsen (börja med den mindre mängden och smaka dig fram). Låt soppan koka i ca 15 min. Tillsätt bönorna och låt soppan koka i ytterligare ca 5 minuter (häll av och skölj de konserverade bönorna under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). Mixa soppan slät (jag använde en stavmixer). Tillsätt grädden. Låt soppan koka i några minuter. Smaka av med salt, svartpeppar och eventuellt lite mer srirachasås. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.