onsdag 31 maj 2017

Mammas limpor


Ibland kan det hända att vi får fil över som vi inte hinner äta upp innan den har blivit lite för gammal och börjat flocka sig. När det händer brukar jag inte kasta bort den oätliga filen utan istället använda den i någon form av bröd. Den här gången använde jag filen i dessa goda bikarbonatslimpor, som jag bakade efter ett recept som jag hittade på Tasteline (se här). I originalreceptet ingår det malda brödkryddor, men eftersom vi inte gillar brödkryddor så uteslöt jag dem. Om du gillar brödkryddor så kan du tillsätta 1 msk malda blandade brödkryddor i dina limpor.   

Mammas limpor
ca 2 limpor
Dag 1:
3 dl rågkross
1 liter filmjölk (jag använde lättfil)
Dag 2: 
9 dl rågsikt
3 tsk bikarbonat
2 tsk salt
6 dl vetemjöl
blandningen från dag 1
2 ½ dl mörk sirap (jag hade bara ljus sirap hemma så jag tog det)
lite matfett till formarna

Gör så här: 
Dag 1: Rör ihop rågkrosset med filen i en bunke. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt den stå i rumstemperatur över natten. 

Dag 2: Värm upp ugnen till 150 C och smörj två limpformar, à ca 1 ½ liter, med lite matfett. Blanda alla torra ingredienser i en degbunke. Rör ner blandningen från dag 1 och ha i sirapen. Blanda allt ordentligt till en ganska lös deg, se till att det inte är några mjölfickor i den. Fördela degen i formarna. Släta till ytan med en blöt hand. Sätt in formarna i den nedre delen av ugnen och grädda i ca 90 minuter. Bröden är klara när de är 96 - 98 C inuti. Ta ut formarna och lossa bröden. Låt dem kallna på galler under bakduk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.