torsdag 9 juli 2020

En enkel röra med zucchini, mangold och pesto


Vår zucchini växer som en tok. Det är en väldigt tacksam gröda att odla, och dessutom är mycket användbar. Ett av mina favoritsätt att använda den på är att steka den och använda i en enkel röra, som jag gjorde i dagens recept. Vi käkade den goda röran med pasta och toppade det hela med riven lagrad ost. Det var smarrigt!

Det är inte bara zucchinin som växer så det knakar, utan det gör även vår grönkål. Vi skördade två kassar igår. Efter sköljning och repning blev det fyra välfyllda treliters påsar. Jag vet inte riktigt vad jag ska laga av den ännu, men en av påsarna ska jag i alla fall ge till vår äldsta dotter. Vi ska nämligen besöka henne och hennes sambo i eftermiddag. De har nyligen flyttat till Norrköping, och vi ska besöka dem i deras nya hemstad (på coronasäkert avstånd såklart). Det ser vi fram emot. Jag är så glad över att våra barn har flyttat närmare oss, så att vi kan träffa dem oftare 😊. 

Röra med zucchini, mangold och pesto
ca 4 portioner
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 600 g zucchini
ca 200 - 250 g färsk mangold (kan ersättas med spenat)
3 msk tomatpesto
Salt, grovmalen svartpeppar och hackad färsk basilika efter tycke och smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skölj och ansa zucchinin och mangolden. Skär zucchinin i små tärningar. Grovhacka mangolden. 

Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och zucchinin. Låt det steka på ganska hög värme i ca 15 minuter. Tillsätt mangolden och vitlöken. Låt det steka i ytterligare ca 7 - 8 minuter. Rör ner peston. Ha i salt och peppar. Lägg på ett lock och låt allt puttra på svag värme i några minuter. Smaka av.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.