fredag 31 juli 2020

Ljuvliga kakrutor med hallon och blåbär


Jag brukar inte baka någon tårta när jag fyller år utan jag brukar istället baka någon form av enkel kaka. I år bakade jag kakrutor med hallon och blåbär. Jag valde dem eftersom de funkar bra att äta utomhus, utan assietter och skedar (en perfekt födelsedagskaka i dessa coronatider). Jag är i vanliga fall ingen kakätare, men dessa ljuvliga godbitar har till och med jag svårt att motstå 😋. 

Kakrutor med hallon och blåbär
blir ca 24-30 kakrutor, beroende på storlek
200 g smör
6 dl strösocker
4 ägg
6 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
ca 3 dl hallon, färska eller frysta
ca 3 dl blåbär, färska eller frysta

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C och lägg två bakplåtspapper i en långpanna (à ca 30 x 40 cm). Se till att papperen överlappar varandra och att det inte blir någon springa mellan dem. 

Smält smöret i en gryta. Ta av grytan från värmen. Tillsätt sockret och rör om. Knäck äggen. Ha i dem i bunken och rör om. Blanda mjölet med bakpulvret och vaniljsockret i en skål. Ha sedan i mjölblandningen i smeten. Rör om så att allt blandas väl och du får en slät smet. Bred ut smeten i ett jämnt lager i långpannan. Fördela bären jämnt över hela ytan. Grädda i mitten av ugnen i ca 35 minuter. Ta ut kakan ur ugnen och dra snabbt över den till ett bakgaller. Vänd långpannan upp och ner över kakan och låt kakan kallna. Skär den sedan i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.