torsdag 16 juli 2020

Enkla tebröd (typ tekakor)

I går var det en riktigt regnruskig dag, som inte lockade till någon längre utevistelse. Jag passade därför på att stanna inne och baka lite matbröd. En av godsakerna, som jag bakade, var dessa delikata tebröd. Tyvärr har jag inte skrivit upp vart jag hittade originalreceptet så jag kan inte ange någon källa. Den enda ändring som jag gjorde var att tillsätt lite mer vetemjöl, eftersom jag tyckte att det behövdes. De mjuka och goda kakorna smakade förträffligt gott till kvällsteet. Mums! 

Enkla tebröd
ca 14 - 16 stycken
Gröt: 
1 dl linfrö
1 ½ dl havregryn
3 dl mjölk
Deg: 
50 g jäst
2 dl mjölk, ca 37 grader varm
2 dl rumsvarm filmjölk
gröten ovan
2 tsk salt
3 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
5 dl + 6 - 7 dl vetemjöl 

Gör så här: 
Gröt: Blanda linfröna med havregrynen och mjölken i en kastrull. Låt dek´t koka upp under omrörning och sedan småkoka någon minut. Det blir en tjock gröt. Ta av den från värmen och låt den svalna till 37 grader. 

Deg: Vispa ut jästen i den ljumma mjölken i en stor degbunke. Tillsätt filen, gröten, saltet och sirapen. Rör om väl. Blanda 5 dl av mjölet med bakpulvret. Ha sedan i detta i degbunken och rör om. Arbeta in resterande mjöl tills det blir en smidig, klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Forma en stor boll av degen och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 40 minuter. 

Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Kavla ut degen till en rektasngel, ca 1 ½ - 2 cm tjock. Ta ut runda kakor, ca 8 - 10 cm i diameter (jag använde en safttratt). Lägg över kakorna på plåtarna. Forma ihop den överblivna degen, kavla ut den igen och ta ut fler kakor. Upprepa detta tills all deg är slut. Nagga kakorna med en gaffel. Täck dem med bakdukar och låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 grader. 

Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Ta ut dem ur ugnen, lossa dem från plåtarna och låt dem kallna på brödgaller under bakduk. Förpacka dem i påsar. Brödet går bra att frysa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.