fredag 24 juli 2020

Potatiscurry med mangold och halloumi (eller paneer)

I går när vi var nere på odlingslotten skördade vi lite färskpotatis och mangold. Jag hade först ingen aning om vad jag skulle laga för något av skörden. Men sen kom jag på att vi hade en halloumi i kylen, och att jag hade gjort indisk kryddmix tidigare under veckan, så det fick bli en potatiscurry med mangold och halloumi. Det blev supergott! Vi käkade curryn med naanbröd, samt en klick chutney och turkisk yoghurt. Dessutom hade vi färska grönsaker vid sidan av. Det blev en riktigt lyckad, vegetarisk, middag som jag gärna äter fler gånger. 

Potatiscurry med mangold och halloumi (eller paneer)
ca 4 - 6 portioner
1 - 2 msk rapsolja
1 gul lök
ca 1 kg potatis, av en fast sort (minska till ca 750 g om du använder färskpotatis, som inte behöver skalas)
1 finhackad chilifrukt
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära
1 finhackad vitlöksklyfta
ca 1 tsk salt 
3 tsk indisk krydda (se här
500 g krossade tomater
75 - 100 g färsk mangold eller bladspenat
ca 200 g tärnad halloumi eller 1 sats paneer (se här
Till servering:
Naanbröd eller basmatiris, chutney, samt en klick turkisk yoghurt

Gör så här: 
Skala och hacka löken. Skala potatisen och skär den i tärningar, eller bitar. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och låt den steka, på medelvärme, i ca 5 min. Tillsätt potatisen och låt den steka med i ca 5 - 6 minuter. Ha i chilin, ingefäran, vitlöken, saltet och den indiska kryddan. Låt allt steka, under omrörning, i ytterligare någon minut. Häll i tomaterna och tillsätt saltet. Lägg på ett lock eller aluminiumfolie och låt grytan koka upp. Sänk sedan värmen under stekpannan så att det bara småkokar. Låt det puttra på svag värme i ca 15 min, eller tills potatisen nästan är helt mjuk. Stek under tiden osten samt sköljav och grovhacka mangolden, eller spenaten, Vänd ner osten och mangolden, eller spenaten, i grytan.. Låt det fortsätta att småkoka i ca 5 min. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.