måndag 27 september 2021

Indisk curry med butternutpumpa

 

Förra veckan köpte vi hem en butternutpumpa som jag sedan använde i en kryddig indisk curry. Tidigare har jag inte varit så förtjust i pumpa men jag har ändrat åsikt och faktiskt börjat tycka att det kan vara riktigt gott. Jag föredrar dock att använda pumpa i kryddstarka rätter så att den får suga åt sig av andra smaker. Vi käkade den smarriga grytan med färska grönsaker, basmatiris och chutney. Det var mycket gott! 😋

Indisk curry med butternutpumpa
ca 4 - 6 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
1 butternutpumpa à ca 1 kg
1 vitlöksklyfta
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära
1 finhackad chilifrukt
1 tsk curry (den vanliga gula sorten)(se här)
2 tsk garam masala
2 msk tomatpuré
1 burk, à ca 400 ml, kokosmjölk
1 tsk salt
Till servering:
Basmatiris och chutney

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala pumpan. Kärna ur den och skär den sedan i jämnstora tärningar, ca 2 x 2 cm. Hetta upp oljan i en stor stekpanna (gärna en stekpanna med tillhörande lock). Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 min. Höj sedan värmen under stekpannan och ha i pumpan. Låt steka i ca 10 minuter. Rör om då och då. Tillsätt vitlöken, ingefäran, chilin, kryddorna och tomatpurén. Låt allt steka under omrörning i någon minut. Häll i kokosmjölken och rör i saltet. Låt det koka upp och sedan puttra på svag värme, under lock eller aluminiumfolie, i ca 30 - 40 minuter, eller tills pumpan är mjuk. Rör om några gånger under tiden. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.