måndag 4 september 2017

Härlig sensommarblomning i trädgården

En bild från uppfartsrabatten med b.l.a. rosor, klematis, höstflox och dagliljor
Det är verkligen på tiden med en ny trädgårdsuppdatering. Tyvärr har den torra våren och sommaren satt sina spår runt om i rabatterna och växterna har inte varit riktigt så friska och frodiga som jag hade önskat. Eftersom jag inte har varit helt nöjd med detta så har jag heller inte velat dela med mig så mycket av trädgården. De senaste veckorna har trädgården dock repat sig en smula så jag tänkte passa på att visa lite bilder på den underbara sensommarblomningen innan den är över för det här året. 

Även den här tiden av året råder det organiserat kaos i staketrabatten. 

Parhusrabatten visar upp sig från sin bästa sidan nu under sensommaren

Rabatten framför thujahäcken på södersidan har verkligen växt till sig i år...

... likaså kan man säga om den nyplanterade vita rabatten på baksidan. Härligt!  Det bådar gott inför framtiden 😄
Något som vi hade problem med i år, på grund av den torra sommaren, var att alla våra blåa höstflox fick mjöldagg 😞. I ett tappert försök att förhindra att detta upprepas nästa år igen har jag strött ut bokashi runt dem. Bokashi kommer ursprungligen från japan och är fermeterat organiskt material (den variant vi köpte innehöll kli). Bokashi används vanligtvis för att få en effektivare kompostering, men går också att använda som jordförbättring. Idén till att använda bokashi för att motverka svampsjukdomar fick jag från ett youtubeklipp från Zetas. Förutom höstfloxen har även en ros, som ofta drabbas av svartfläckssjuka, fått en dos av den nyttiga, men allt annat än välluktande, bokashin (det luktar jäst frukt eller mäsk). Det ska bli spännande att se om den gör någon nytta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.