söndag 10 september 2017

Veckomatsedel v. 37


Den här veckan har det regnat ganska mycket här där vi bor och eftersom jag har ett utearbete så har jag därmed tillbringat det mesta av veckan iförd ett fuktigt regnställ. Inte så kul kanske men jag är härdad vid det här laget. För att kompensera den blöta arbetsveckan har jag hållit mig inne nu under helgen och ägnat mig åt att varma och torra saker som att baka och laga lite god mat. Idag kommer våra barn hit för att käka söndagsmiddag. Det är ett tag sedan som de var här samtidigt så det ska bli jätteroligt 😃. Innan jag sätter igång med att förbereda middagsmaten ska jag först leverera veckans matsedel och sedan tänkte jag försöka hinna gå ut och binda ner två klätterrosor som har ränt iväg och ser lite bångstyriga ut. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Veckan startar med en krämig och god macaroni and cheese (pastagratäng) med blomkål, senap och cayennepeppar. Servera gärna rivna morötter till gratängen. 



Tisdag: Idag blir det en smakrik gryta innehållande bland annat aubergine, champinjoner och halloumi. Till grytan passar det bra att servera basmatiris och lite färska grönsaker. 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Torsdagen bjuder på en värmande solgul morotssoppa med apelsin och chili serverad med ett härligt fruktbröd



Fredag: En delikat vegoburgare (gjord på b.l.a. linser och kikärtor) passar perfekt på fredagskvällen. Servera förslagsvis burgaren i köpta eller hembakade hamburgerbröd med en smarrig dressing, tomater, sallad, rödlök och feferoni. Ha gärna lite råkost och, eller, ugnsstek potatis till också. 


Helg: Veckan avslutas med en fantastisk höstmiddag bestående av stekta bönbullar med lingonsås och ugnsstekt potatis. Till den goda maten serveras smörgåsgurka, vinbärsgelé, pizzasallad, rivna morötter och squashröra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.