lördag 23 september 2017

Kladdkakemuffins


Häromdagen var jag galet sugen på choklad, men eftersom vi ytterst sällan (i princip aldrig) har choklad hemma så fick jag hitta på något annat som kunde stilla mitt akuta chokladsug. Jag rörde därför rask ihop en sats kladdkakesmet som jag sedan gräddade i stora aluminiummuffinsformar. Så snart som muffinsen hade svalnat lite lade jag dem i en plastlåda och frös sedan in dem så att de skulle expresskallna. Efter att muffinsen stått i frysen i ungefär en halvtimme var de äntligen tillräckligt kalla för att jag skulle kunna sätta tänderna i en av dem. Åh, vad gott det var!😋. Det finns inte mycket som slår en härligt kladdig, chokladstinn muffins (förutom en bytta chokladglass förstås 😜). Jag hade så bråttom att käka upp min muffins så att jag inte ens att tänkte på att ta en bild till bloggen. Det problemet löste sig dock lite senare på dagen när maken kom hem och fick en kladdig chokladmuffins med lite extra lyx i form av en klick vaniljglass på toppen. 

Tips! För att få lite kolasmak på mina muffins använde jag muskovadosocker och råsocker, men de båda sockersorterna kan bytas ut mot samma mängd vanligt strösocker. 

Kladdkakemuffins
ca 6 - 8 stycken stora muffins eller 10 - 12 mindre muffins
100 g smör
1 ½ dl råsocker strö
1 ½ dl ljust muskovadosocker
4 msk kakao
1 ½ dl vetemjöl
2 ägg

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C och ställ muffinsformar av aluminium på en plåt. Smält smöret i en gryta. Ta av grytan från värmen. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet. Fördela den i formarna. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i ca 12 - 15 minuter (minska tiden till ca 8-10 minuter om du gräddar smeten i mindre formar). Tiden kan variera mellan olika ugnar så håll koll på muffinsen så att de inte gräddas för länge. De ska fortfarande vara lite lösa i mitten när de tas ut ur ugnen. Låt muffinsen svalna på galler. Muffinsen passar alldeles utmärkt att frysa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.